Vi bygger nytt hus med en av sveriges största hustillverkare i detta nu.

Problemet som vi har är att vi tyvärr inte har något som helst förtroende för byggledaren från husföretaget.
Tilläggas bör att jag aldrig någonsin tidigare byggt hus och jag i ärlighetens namn inte vet exakt vad man ska kunna kräva av en byggledare.


Hursomhelst så började problemen redan på byggstartsmötet då vi träffade byggledaren första gången. Man märkte direkt att så snart vi tog upp några frågor vi hade så slog han ifrån sig direkt. Det är svårt att förklara men det kändes som att han intog försvarsställning direkt, man märkte ju direkt att han var van att ta strid emot husköpare och beredd på detta även denna gång.
Vad man än sa så var det fel eller konstigt.
Efter att han gjort sin dragning så sorterade han ihop sina papper, stängde sin pärm och sköt ut stolen. En tydlig markering på att han såg mötet som avslutat, någon tid för frågor eller funderingar ifrån oss fanns tydligt inte.

Både jag och min sambo reagerade på detta direkt under mötet men vi kom fram till att det bästa att göra i detta läget var att vara positiv och hela tiden vara supertrevlig i kontakten med byggledaren, det kan inte missgynna oss i längden resonerade vi.

Allt eftersom bygget fortskred så började små fel dyka upp, flertalet gånger så fick vi helt fel fakturor eller fakturor där beloppen inte stämde.
Vi påpekade vänligt detta varje gång och bättring lovades.
Var det 500kr som felade på en faktura som var utskickad så lovade dom att det skulle krediteras på nästa faktura, när sen nästa faktura kom så var ingen kredit med.
Jag fick ringa och påpeka samma fel igen, man bad om ursäkt och lovade att det skulle åtgärdas vid nästa faktura, samma visa nästa gång där krediteringen saknades.
När jag påpekade detta igen så fick man svar att det hela skulle krediteras först vid slutfakturan vid inflytt.
Detta verkade ju väldigt märkligt och självklart påpekade jag detta, att vi hela tiden får olika bud och att det är omständligt att behöva bevaka allt själv.
Då fick vi ett spydigt svar att de trots allt krediterar vid nästa faktura vilket också gjordes.

Ovanstående har hänt fler än en gång, det som känns lite obehagligt är ju att om vi inte själva hade haft järnkoll på alla fakturor och belopp så hade vi förlorat pengar mer än en gång, och så tycker inte jag att det ska behöva vara.



Diverse byggtekniska fel har begåtts i byggnationen som jag har fått reda på på egen hand, tex genom att en målare påpekat för mig att elektrikern har missat något eller att jag själv har uppmärksammat att något blivit fel.
När jag påpekar detta för byggledaren så tar han in informationen men han återkopplar aldrig till mig, bör han inte meddela att dessa fall är åtgärdade undrar jag?
Är inte tanken att byggledaren ska vara en länk mellan hantverkarna på plats och vi som kunder och husköpare?



Ett annat bekymmer som vi haft är att i en leverans av golvet till huset så saknades det tydligen några paket golv, detta påpekade en snickare till mig vid ett av mina besök på platsen.
Jag noterade snabbt att han hade rätt och bara för att vara lite proaktiv och att så gott det går försöka undvika att hamna i förseningar så mailade jag byggledaren och skrev att det saknades några paket golv.
Han svarade inte ens på mailet varpå jag några veckor senare mailade om samma mail, inget svar denna gång heller.
Någon vecka senare när jag pratade med byggledaren på telefon i ett annat ärende så tog jag upp frågan om golvet och han svarade att han inte kunde göra något sålänge han bara hör om saknat golv ifrån mig som kund, sålänge han inte hör något ifrån snickarna på plats så kan han inte beställa golvet som saknas.
Jag frågade om han då inte kunde fråga snickarna, få det bekräftat och således beställa golvet.
Det går inte var hans svar, han tar ingen sån information alls ifrån mig påpekar han.
Okej sa jag, och frågade om han inte kunde svara på mailen åtminstone med samma förklaring, dvs att han inte kan ta emot någon information ifrån mig.
Då blev han otrevlig, höjde rösten och förklarade att han minsann inte har någon skyldighet att svara mig.
Jag frågar artigt om han inte tycker att han oavsett skyldighet eller inte åtminstone som människa svara när en annan människa frågar en fråga, han svarar igen att han inte har någon skyldighet att svara mig överhuvudtaget.



Ett tredje bekymmer är gällande elräkningen för bygget. Vi fick ett brev ifrån lokala energibolaget att vi ska stå för elräkningarna de sista 3 månaderna av byggtiden.
Jag ringde upp energibolaget som påstår att de fått denna informationen ifrån husföretaget.
Jag ringer upp husföretaget och pratar med byggledaren, han säger att det blivit fel, att vi förstås inte ska behöva betala elen förrän vi flyttar in men att det enklaste är att vi betalar elräkningarna ändå sista 3 månaderna av byggtiden, sedan så krediterar husföretaget oss för detta.
Jag säger då att jag tycker det känns märkligt att vi ska behövas ligga ute med dessa pengar och att vi önskar att de istället löser detta.
"Vad är problemet" utbrister då byggledaren otrevligt.
Jo, problemet är att vi inte har någon som helst skyldighet att ligga ute med pengar för er räkning och framförallt eftersom att tidigare fakturor och krediteringar har fungerat mycket dåligt och varit ett påhäng för oss så vill vi helt enkelt inte ha en sak till att bekymra oss för säger jag.
Han påtar sig motvilligt att lösa situationen vilket han även har gjort.



Ovanstående är bara några av många märkliga situationer som vi hamnat med i vår kontakt med denna byggledare.
Tyvärr så har det blivit som så att husbygget som vi sett fram emot sålänge nu tyvärr känns om en klump i magen snarare än något som vi ser fram emot, och det är ju inget snack om saken att det tar på krafterna och energin.

Vad gör man när man hamnar i en sådan här situation?
Vad tycker ni, överreagerar vi?
 
Sluta betala tills allt är löst sig. Ni kommer aldrig få sakerna fixade efteråt och risken är stor att ingen kredetering sker vid slutfakturan heller. Sen skulle jag skälla ut byggledaren efter noter för att han beter sig som ett svin. Kolla kanske till och med om det går att byta? Inte kan svara på mail eller göra efterforskingar själv?, är han 5 år eller?
 
Ring husföretaget och berätta vad som hänt och kräv sen en ny byggledare.
 
Byggledaren låter ju inget vidare. Skrev ni på utan att ha träffat byggledaren, eller var han trevlig fram tills att kontrakt skrevs på? Inte för att det spelar någon större roll, men det vore intressant att veta. En del kan ju förändras rätt mycket när man väl skrivit på.

Samtidigt som byggledaren låter väldigt otrevlig och svår att arbeta med, så låter felen inte speciellt allvarliga, utan som den sortens fel som sker vid i princip varenda bygge. Fakturorna behöver alltid kollas och jag har sett väldigt många fakturor som "råkat" vara för stora, men nästan aldrig någon som råkat vara för liten.

savio skrev:
Var det 500kr som felade på en faktura som var utskickad så lovade dom att det skulle krediteras på nästa faktura, när sen nästa faktura kom så var ingen kredit med.
Jag fick ringa och påpeka samma fel igen, man bad om ursäkt och lovade att det skulle åtgärdas vid nästa faktura, samma visa nästa gång där krediteringen saknades.
Menar du att du betalt in ett belopp som du själv vet är för högt? Varför? Jag skulle aldrig drömma om att betala in hela beloppet på en för stor faktura mot löfte om att det ska krediteras på nästa faktura. Jag förstår inte alls poängen med att betala för något man inte fått.

Om det kan vara någon tröst känner nog de flesta husbyggare en klump i magen under delar av bygget. :)
 
huggan skrev:
Sluta betala tills allt är löst sig. Ni kommer aldrig få sakerna fixade efteråt och risken är stor att ingen kredetering sker vid slutfakturan heller. Sen skulle jag skälla ut byggledaren efter noter för att han beter sig som ett svin. Kolla kanske till och med om det går att byta? Inte kan svara på mail eller göra efterforskingar själv?, är han 5 år eller?
Sluta betala är ju svårt, jag är rädd att det kommer att leda till större problem.

Ringa husföretaget som någon föreslog är ett alternativ, jag ska prova där och se vad det kan leda till. Dock så vet jag att de bara har en byggledare på detta område och jag tror att dom har svårt att sätta in någon som har en helt annan region.
 
Men vafan, byggarn bygger väl åt er? Jag hade kastat ut idioten snarast möjligt om jag hade haft möjlighet.

Kräv att dom byter ut byggledaren, inte ditt problem att dom inte har fler i regionen, berätta även för dom varför, om inte annat så kanske han ändrar på sin attityd? En annan lösning är ju om dom vägrar göra nåt att även tala om här på forumet vilket husföretag det gäller, lär ju inte vara så bra för dom?
 
ordain skrev:
Byggledaren låter ju inget vidare. Skrev ni på utan att ha träffat byggledaren, eller var han trevlig fram tills att kontrakt skrevs på? Inte för att det spelar någon större roll, men det vore intressant att veta. En del kan ju förändras rätt mycket när man väl skrivit på.
I vårt fall så hade vi inte träffat byggledaren alls innan vi skrev på. Han kom in först när säljaren hade avslutat sitt jobb.


ordain skrev:
Samtidigt som byggledaren låter väldigt otrevlig och svår att arbeta med, så låter felen inte speciellt allvarliga, utan som den sortens fel som sker vid i princip varenda bygge. Fakturorna behöver alltid kollas och jag har sett väldigt många fakturor som "råkat" vara för stora, men nästan aldrig någon som råkat vara för liten.
Det är helt sant, att det blir fel vid byggen är jag mycket väl medveten om och det har jag den största respekten för. Men däremot byggledarens agerande har jag svårt att acceptera, jag såg emellan fingrarna en lång tid men nu tycker jag att det har gått för långt.


ordain skrev:
Menar du att du betalt in ett belopp som du själv vet är för högt? Varför? Jag skulle aldrig drömma om att betala in hela beloppet på en för stor faktura mot löfte om att det ska krediteras på nästa faktura. Jag förstår inte alls poängen med att betala för något man inte fått.
Ja, vi har betalt in belopp som vi vet har varit för högt med löften om att det ska krediteras, samtidigt så ska det tilläggas att det bara varit några hundralappar, i något fall någon tusenlapp. Jag har bett om att få nya justerade fakturor som ska stämma överens exakt istället men det har tydligen varit omständligt, betala in hela summan så krediterar vi nästa gång har det hetat.
Sist när de ville att vi skulle betala hela deras elräkning för 3 månader så sade vi ju som sagt nej.


ordain skrev:
Om det kan vara någon tröst känner nog de flesta husbyggare en klump i magen under delar av bygget. :)
Jag känner till detta, det är en del av spelet vilket jag är väl införstådd med.
Tilläggas bör att jag är nöjd med hantverkarna på plats, de är duktiga och måna om att det ska bli rätt och att våra önskemål hörs, det är det som gör att vi klarar hantera situationen.
 
SKäll ut idioten, ring husföretaget och förklara att byggledaren inte är välkommen längre. Det är deras problem om de har personal som inte kan uppföra sig eller sköta sitt jobb.
 
Jag har som sagt pratat med byggledaren redan men det är oerhört svårt att få någon som helst förstående ifrån honom.
Jag ska ringa till hans chef på måndag, återkommer med besked på om vad han säger.
 
Uppdatering.
Ringde idag till byggledarens chef och berättade om läget. Chefen skulle från och med nu ta över kontakten med oss, sköta besiktningarna osv.
Han tyckte att det var bra att vi sa ifrån sa han, men han verkade inte vilja veta några detaljer om vad byggledaren hade gjort och inte gjort.

Nackdelen är väl att chefen inte varit insatt i fallet tidigare, inte heller grannhusen.
Hursomhelst så känns det i vilket fall mycket bättre nu.
 
Hoppas det blir bra nu.
 
Skönt, hoppas det blir bra nu!
 
Har ni ingen kvalitetsansvarig (KA) som ni kan stämma av saker med om ni har frågor? Han är ju så att säga "på er sida".
 
Snickarpojke skrev:
Har ni ingen kvalitetsansvarig (KA) som ni kan stämma av saker med om ni har frågor? Han är ju så att säga "på er sida".

Nej, vi har nog ingen separat kvalitetsansvarig vad jag känner till. Det är nog nämnd byggledare som även är KA.

Känns bättre nu när vi har kontakt med den andra, dock aå kommer det fram små fel med jämna mellanrum som byggledaren missat.
 
Hmm...byggledare och KA som samma person låter inget bra. Tveksam till att kommunen accepterar detta, meningen är just att det ska vara en opartisk kontroll av bygget och KA är din hjälpreda i djungeln mot byggaren och ska vara dig behjälplig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.