Hej! Vi närmar oss gjutning av plattan i vår tillbyggnad, vi har aldrig byggt kök själva och vi kommer att behöva hjälp med utformningen.

Vad jag känner är att avståndet mellan kylskåp, diskho och spis är för långt men jag kan inte se hur vi annars ska placera dem.
Vi vill gärna lämna köksön obelamrad för att få en yta för bakning osv.
Vi vill även ha spisen mot yttervägg för att underlätta rördragning för spisfläkten.

Med det sagt, hur skulle du ha gjort?
 
  • Ritning över ett kök och matplats på 18 kvadratmeter vardera. Kök med kyl, frys, diskho vid fönster, spis och ugn nära ytterväggen och en central köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Går det att flytta fönstret eller göra det mindre?
Annars är det svårt att göra någon stor skillnad utan att hällen hamnar framför fönstret och det vill man ju inte.

Det du kan göra är att flytta hällen närmare hörnet, det där smala skåpet skulle ju kunna vara på andra sidan. Men om man är två i köket kommer då den som står framför hällen att blockera en del av arbetsytan mot fönsterväggen.

I och för sig om man flyttar väggen mot hallen åt höger så blir ju köket smalare och därmed blir det kortare avstånd.

Sen tycker jag väl inte att avståndet kyl-diskho är så långt (120 cm?). Det går att ställa grönsaker som kommer från kylen så att man når dem från diskhon skulle jag tro.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att flytta fönstret eller göra det mindre?
Annars är det svårt att göra någon stor skillnad utan att hällen hamnar framför fönstret och det vill man ju inte.

Det du kan göra är att flytta hällen närmare hörnet, det där smala skåpet skulle ju kunna vara på andra sidan. Men om man är två i köket kommer då den som står framför hällen att blockera en del av arbetsytan mot fönsterväggen.

I och för sig om man flyttar väggen mot hallen åt höger så blir ju köket smalare och därmed blir det kortare avstånd.

Sen tycker jag väl inte att avståndet kyl-diskho är så långt (120 cm?). Det går att ställa grönsaker som kommer från kylen så att man når dem från diskhon skulle jag tro.
Tack!
Fönstren mellan köket och matsalen går inte att ändra på, de sitter där de sitter pga. Pelaren i vägg som bär nockbalken, det andra fönstret är enkelt att flytta, men sitter där pga symmetrin mot andra fönster på huset, jag offrar gärna lite symmetri mot ett bättre fungerande kök!
 
BirgitS
Då kan du kolla hur det blir om du flyttar kyl och frys uppåt, alltså tar bort det smala högskåpet, flyttar diskhon åt vänster så den gränsar till hörnskåpet och sen flyttar hällen så att den också är på nedre väggen bredvid det andra hörnskåpet. Det borde ge tillräcklig arbetsyta mellan diskhon och hällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.