Vi håller på att bygga ett enplanshus på 170m2 boyta utanför gävle.

Vi gjorde precis ett täthetsprov på klimatskalet idag och det var bra nyheter!

Efter ca 80 rullar tejp x 200kr st och massor av timmars tejpning och plastning fick vi följande resultat.

247758_10152774227392718_6208215505272813907_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det flera som gjort detta prov, vilket blev ert resultat?

Han som gjorde provet sa att det var det bästa han uppmätt... 0,12... 0,15 var tydligen gränsen för passivhus... sen sa han även att resultatet kommer förbättras efter vi fixat de små saker som han på pekade men att även skivor, fog, flytspackel osv. gör sitt till.
 
Kul att höra och det stämmer mycket bra med mina egna erfarenheter. Det tätaste husen görs ofta av egenbyggare som lägger tid på att plasta och tejpa noga.
 
Gabbe1 skrev:
Det tätaste husen görs ofta av egenbyggare som lägger tid på att plasta och tejpa noga.
Våra elektriker lämnade efter sig ett inferno av dåligt tejpade genomförningar etc. Grymt hafsigt utfört! Tyvärr ser det väll ut så på ganska många nybyggen kan jag tänka mig. Provtrycks väll inte så många nybyggen än så länge.
Rättade till felen/läckagen gjorde jag själv, säkrast så.

Men 80! rullar tejp, hur gick det till?
 
Med risk för att jag räknar fel men en rulle=1,25 kvm tejp 80 rullar = 100 kvm tejp!
Jadu, det är nog inte många byggare som lägger det på ett bygge :)
 
Haha, jag vet inte hur många m2 det är på en rulle, sen var 80 rullar en uppskattning bara. Men t.ex. så tejpade vi alla reglar i väggen där vi stiftat fast plasten, lika i taket. I taket så plastade vi varje skarv på båda sidorna, så 30m vid varje skarv. Sen så tejpade vi alla skarver i trossbotten med den tejpen också, det blev ju några rullar det med. Har man lite tempo tar inte plastningen och tejpningen så lång tid.

Jag jobbade med mina elektriker och var noga att det blev så få genomföringar genom plasten som möjligt. Sen var jag även med och drog slag och monterade dosor.. då passade jag på att påminna dem om att tejpa noga eller säga till mig.

Sen driver jag ett mindre byggföretag själv med 4 personer, så vi är vana att jobba ihop med dessa duktiga elektriker.

Vill dock påpeka att detta hus bygger jag till mig själv till 90% på fritiden och skriver som privatperson, så detta är inget försök till reklaminlägg. Hursom, jag tycker alltid man ska bygga med samma kvalitet till kunder som man gör till sig själv. Inga pengar är värt att sova dåligt över och jag sover som ett barn.
 
Redigerat:
Jag vet inte vad du har för värmesystem i huset men om du har en frånluftsvärmepump som ju är ganska vanlig idag och då finns en tilluftsfläkt som drar in en viss mängd luft i huset per timme. I så fall så är det egentligen bara av akademisk betydelse hur tätt huset är (inom vissa gränser så klart missförstå mig inte med vilja) eftersom luft skall in i huset.
Vad jag menar är att ett hysteriskt tejpande är meningslöst eftersom alla tilluftsventiler ska stå öppna och tryckfallet genom dom är säkert 100-tals gånger mindre än genom eventuella små hål efter klammer, spik, skruvar etc. i plasten. dessutom så sitter där ju klammer, spik, skruv som delvis tätar hålen och och gör tejpandet ännu mer onödigt.
 
Absolut har inte en avgörande roll... men det du nog missat är att det handlar om kontroll.

Jag vill kontrollera och utnyttja luften som kommer in/ut så mycket jag kan. Dels för att på vintertid så kommer tilluften förvärmas, vill inte ha kallras och drag.

Sen har detta "plastskal" en till viktigt roll, att se till att fukt inte kommer in i stommen och isoleringen.

Vill även avsluta med en fråga till dig.. om du har möjlighet, varför inte göra ett så bra jobb du kan med varje delmoment i husbygget, varför nöja sig med att "stiften tätar sig själv"?
 
Kyleman skrev:
Jag vet inte vad du har för värmesystem i huset men om du har en frånluftsvärmepump som ju är ganska vanlig idag och då finns en tilluftsfläkt som drar in en viss mängd luft i huset per timme
...
Vad jag menar är att ett hysteriskt tejpande är meningslöst eftersom alla tilluftsventiler ska stå öppna och tryckfallet genom dom är säkert 100-tals gånger mindre än genom eventuella små hål efter klammer, spik, skruvar etc. i plasten. dessutom så sitter där ju klammer, spik, skruv som delvis tätar hålen och och gör tejpandet ännu mer onödigt.
Jag håller delvis med dig.
Men någon tilluftsfläkt har man inte i ett system med frånluftsvärmepump.
Tilluften är då helt passiv, och tas in genom ventiler i ytterväggarna/fönstren.
Troligen har väl dock Danneå ett FTX-system där till- och frånluft balanseras.

Men jag instämmer i att det låter lite hysteriskt att lägga 16.000 kr på tejp och "massor av timmar" för att försegla ångspärren. Så farligt är det inte med lite läckage. Det är ju ingen ubåt det är fråga om :)

Ett tips hur man kan spara på den dyra tejpen:
P1000383 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs tejpa skarvarna, och sätt en liten tejpbit över varje häftklammer.

Men det skall bli intressant att få höra hur energiförbrukningen blir när huset är färdigt och bebott.
 
Tack för tipset, vi gjorde så i början, men det tog för lång tid.

Sen vill jag ock påpeka att det inte är 71 rullar (kollade fakturorna) bara på ångspärren. Trossbotten, armerade takplasten, fönster osv. är medräknat då, allt som man behöver bra och hållbar tejp till.

Jag har en frånluftsvärmepump och ett tilluftsaggregat som förvärmer tilluften med värme från flvp och sen skickar in den till sovrum och vardagsrum.
 
Kyleman skrev:
Jag vet inte vad du har för värmesystem i huset men om du har en frånluftsvärmepump som ju är ganska vanlig idag och då finns en tilluftsfläkt som drar in en viss mängd luft i huset per timme. I så fall så är det egentligen bara av akademisk betydelse hur tätt huset är (inom vissa gränser så klart missförstå mig inte med vilja) eftersom luft skall in i huset.
Vad jag menar är att ett hysteriskt tejpande är meningslöst eftersom alla tilluftsventiler ska stå öppna och tryckfallet genom dom är säkert 100-tals gånger mindre än genom eventuella små hål efter klammer, spik, skruvar etc. i plasten. dessutom så sitter där ju klammer, spik, skruv som delvis tätar hålen och och gör tejpandet ännu mer onödigt.
Jag tror att du har missförstått diffusionsspärrens/plastens/tejpens funktion i en byggnad.
Det handlar primärt inte om att förhindra att luft tar sig in i byggnaden, tvärtom så är den till för att förhindra att varm luft (som kan bära mycket fukt) inifrån kan leta sig ut i konstruktionen och där kylas av med mögel och/eller fuktskador som resultat.
Men visst, sen handlar det även om att man vill förhindra luftströmmar att vandra genom konstruktionen eftersom isoleringen bygger på att luft ska stå still.

Själv gjorde jag "bara" av med 30-40 rullar till mina 380m2 men jag använde mig av tipset som KOW presenterade ovan, jag satte alltså en liten tejpbit över ev. klammer. Men största tejp (och tid) besparingen är att tänka till hur man monterarar plasten, jag har tex en heltäckande plast på väggarna trots att jag har ett mellanbjälklag, och detta utan att en enda cm tejp gick åt. Det är ännu en av fördelarna med att bygga lösvirke i egen regi.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
K
Vad menar du med heltäckande plast och mellanbjälklag? Satte du dit plasten före mellanbjälklaget eller var täckte du? Var rullen 2,5 meter bred?
 
Kallebo skrev:
Vad menar du med heltäckande plast och mellanbjälklag? Satte du dit plasten före mellanbjälklaget eller var täckte du? Var rullen 2,5 meter bred?
Ja, plasten sattes upp innan mellanbjälklaget.

balk2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar din kompressor, Gabbe1... Den hinner med spikpistolen bra va...

//AA
 
Hehe, jo den har inga större problem med spikpistolen.
Men det är faktiskt den minsta modellen Atlas Copco byggde i LE-serien.
IMG_0620.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byggmarodören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.