Hej,
På grannens tomt har en privat aktör fått bygglov att resa ett flerfamiljshus på 4vångningar. Mellan min tomt och grannens ligger det en 3:e tomt som en remsa på 4,5m. Denna snutt tillhör kommunen. Byggaren har schaktat bort i princip hela kommunenes tomt för att kunna göra källargarage, kommunen har givigt tillstånd för byggaren att gräva på kommunenes mark.

Byggaren har börjat gjuta en bilramp som skall ligga parallellt med kommunenes tomgräns, vilket jag kunnat se tidigare enligt bygglovsritningar. MEN, nu har jag mätt och ser att man gjutit en bit in på kommunenes tomt, dvs kommer delar av ramåen ligga ca 3,5 meter från min tomt. Man gjuter ett upp och ner vänt "T" där rampens vägg ligger på ca 4m från min tomt, och fundamentet ligger "under mark" men ca 3,5m från min tomt.

Jag kan inte finna info på nätet vad som gäller, "4,5m-regeln" verkar inte gälla längre utan nu beräknar man avståndet med andra faktorer (?)

Och räknas bilrampens fundament som fastighetsdel eller ej?

(Vi som bor på min tomt kommer inverkas negativt av det stora huset på många sätt o vis o vi är mkt mån om att huset placeras så långt fårn oss som möjligt och absolut inte närmare än vad bygglovet säger.)

Jag har påpekat detta för kommunenes inspektör som bevakar bygget, men han säger att den synliga rampväggen ligger på 4,5m från min tomt, vilket jag har en annan uppfatttning om. Hur kan man processa detta om man nu vill göra detta?

tomter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutning Bilramp MAtrosen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hemmakatten
Omedelbart, nu medans de bygger, ringer du kommunen och påtalar felet. Samtidigt skriver du ett brev med motsvarande innehåll och ser till att det blir diariefört. I brevet (och telefonsamtalet begär du att bygget stoppas tills vidare medan kommunen undersöker hur nära din gräns bygget är.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Som sagt konstruktionen under mark, som skall fyllas över. Det kan gå närmare gränsen. Men förändringen av marknivå där rampen går får inte vara mer än 0,5m utan bygglov.
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Som sagt konstruktionen under mark, som skall fyllas över. Det kan gå närmare gränsen.
Är det så?
Kan man t.ex. bygga källare (helt under jord) närmare än 4,5 meter, kanske t.o.m intill tomtgräns?

Själv har jag inte alls koll.



Men är detta viktigt för dig så gör du som Hemmakatten skriver - och skyndsamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.