Frun har gjort gällande under några års tid att hon väldigt gärna skulle vilja ha ett badkar, eller åtminstone kunna bada varmt och skönt, pga problem med kronisk stress m.m. och vår 8-månaders grabb kommer väl också så småningom vilja bada.
Detta har dock varit omöjligt då WC/dusch rummet i vårt hus på landet är extremt litet och kan aldrig rymma något badkar och dessutom har vi haft brist på vatten om somrarna från vår grävda brunn och då spolar man ju knappast bort ett par hundra liter till bad. Vi har pratat lite om att ha något utomhus med tanken på ett iskallt bad är inte direkt lockande, och som sagt – vattenbristen.

Nu i somras fick vi dock djupborra en brunn då den gamla sinade helt och hållet och då det helt plötsligt fanns obegränsat med vatten växte det fram lite idéer som jag har verkställt under de senaste dagarna.

Åkte först och köpte ett begagnat badkar jag hittade på blocket för 100kr, och ställde i ”woodlandet” som frun håller på och driver olika växter och buskar i. Det ska planteras ett par större buskar kring karet som skyler det. Köpte sedan en till frostsäker vattenutkastare och lite vvs kopplingar och installerade dito på pumphuset bredvid den gamla för kallvatten och drog fram varmvattenledning från köket som finns på andra sidan väggen i pumphuset. Nu har vi alltså både kall- och varmvatten utomhus. Tog sedan och borrade hål i badkaret och skruvade fast en gammal köksblandare jag hade liggandes med tillhörande gardena kopplingar för vanlig vattenslang.

Väldigt lyxigt med varmvatten utomhus får jag säga. Blir bra till vintern med, när man ska diska mat- och vattenskålar till djuren på gården i varmvatten.. var lite kallt i vintras att diska iskallt vatten och man blir alldeles blöd om händerna när det är –15gr utomhus...

Har hittils bara "provkört" lite och det funkar finfint att välja rätt tempratur med blandaren, inga läckande kopplingar nånstans och så. Har dock inte blivit något riktigt bad än då det blev färdigt idag.
Nu går det alltsatt bada varmt rent tekniskt, men för att få det riktigt trevligt återstår att fixa ett parasoll eller liknande med myggnät som hänger ner så man inte störs av flygande insekter och sånt vilket det finns gott om här, och såklart driva upp lite större buskage och ev. någon spaljé så man kan ha det lite mysigt där bakom :)
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.