Här kan ni följa mitt bygge av en carport, ledsnade ur på att ständigt skotta fram bilen på morgonen när det snöat, även om man har motorvärmare i så rinner de in vatten överallt o fryser. Lägger upp bilder fram o fram, jag är ingen snickare utan kör ur eget huvud o sunt förnuft
 
Gammal röd vedbod med förberedelser för rivning, stege vid sidan, saknade plankor i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis nedriven gammal vedbod med hoprörd bråte och överbliven stomme utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvt riven röd vedbod med delar av väggen kvar och träspill på marken, bredvid en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att riva en gammal vedbod som var för dålig för att räddas, stått nere i jorden o ruttnat
 
Grundarbete vid timmerstomme med nygjutna sulor och grus inför grundläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundad betongplatta för timmerstomme bredvid carport, med makadamunderlag och träramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förarbetsplats för gjutning av sula med grushögar, byggmaterial och verktyg intill timmerstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundad grund för timmerstomme och förberedelse för carportens grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valde att gjuta sula o mura upp en grund därifrån då jag behövde göra en grund till timmerstommen intill o sen egen grund till carporten
 
Nybyggda takstolar av 2x6 tum bondsågat virke står på marken bredvid en timmerstuga, fästa med skruvar och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggda takstolar av bondsågat 2x6 tum trä på en byggarbetsplats, delvis ihopskruvade och limmade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysnickrade trästommar för ett byggnadsprojekt visas vid skymning med en trädkantad bakgrund och en person i arbetskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete med att bygga takstolar på en ny träkonstruktion, med synliga 2x6 tums reglar och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglade ihop 2x6 tum bondsågat, rakt o fint virke. Bygde egna takstolar också, limma o skruva ihop med plywood o virke. Lyftet fick jag inte med på bild då det gick så fort men det skedde med en orange Hemek :)
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Högbyggt trästomme till carport med trampsäker kondensväv, timmerpanel och parkerad bil inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

satte 45x70 reglar som läkt då jag bara valde trampsäker kondensväv istället för råspånt papp o läkt, tyckte de dög på en carport
Hög carport med tak av tp20-plåt, snörasskydd, och timmerpanel på baksidan, intill en vedhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vanlig tp20 och snörasskydd. Nu undrar ni säkert varför jag bygger så jäkla högt, jo dels för jag gillar när byggnader livar o sen tänkte jag framåt i tiden så en husvagn går in ledigt, en traktor eller min kåpvagn utan problem
Rödmålad carport med hög vägg och stege lutad mot den, omgivet av högt gräs och vedstack i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan klar, valde en 22x170 timmerpanel från lokala bygghandeln
 
Redigerat:
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Det går inte superfort att få utsidan klar då virkespriserna gått i taket men nu har jag hämtat så förhoppningsvis blir sista väggen klar ända upp i nock på med mera duk imorgon o fortsätta måla panel
Halvfärdigt rött trähus under konstruktion med oisolerade väggar och stege lutad mot sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 1 till
  • Laddar…
Nybyggd rödfärgad lada med oavslutad snickarbod och stege längs väggen under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen är ytterpanel klart, nästa blir insidan då jag har krav på gips då den står mot annan byggnad. Varit lite utdraget bygge då det var 2 år sen första bilden men nu så
 
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
Nu är carporten klar och godkänd av kommunen så nu nästa projekt
 
  • Nybyggd tom carport med trästomme intill en röd stuga, klar för nästa byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd carport med röda väggar och svart tak intill en byggnad, grusad yta framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp och 3 till
  • Laddar…
S
Bra jobbat. (y) Nu har du lagom med höjd för att hissa upp takbox också. Eller bara lossa tackräckena och hissa upp dem med takboxen fast. Men gör inte höjden att det i vintras blåste in snö och du fick sopa bilen ändå?
 
S stugfar skrev:
Bra jobbat. (y) Nu har du lagom med höjd för att hissa upp takbox också. Eller bara lossa tackräckena och hissa upp dem med takboxen fast. Men gör inte höjden att det i vintras blåste in snö och du fick sopa bilen ändå?
Tack så mycket! Ja höjden blev bra för jag får även in en traktor har jag testat, även kåpvagn går in utan problem. Faktiskt så är inte höjden nå större problem vid snö, bara om det blåst o snöat extremt men inte vid vanligt snöfall, fått sopa av huven o framrutan i värsta fall så jag är nöjd. Tog till höjden för att få taklinjen att samspela med andra byggnaden o få möjligheten att kunna ställa in husvagn, traktor eller vad som behövs :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.