SItter och funderar och försöker räkna lite på ett bygge av ett garage. Kan bli ett hyfsat stort vill ha lite space som säga i det, ungefär 6mx8m.
Om man bygger allt själv, vad kan allt virke tänkas kunna komma upp i för kostnad?
 
Mikael_L
Bara virket?
Ytterpanelen blir en stor post, i runda slängar 100:-/kvm.
Så nästan 10.000:- där.
Sen ca 7' för takstolarna.
Regelvirke, spikläkt och råspont till taket, kanske 10'-15' till.

Så lite mellan tummen och pekfingret 30 till 40 tusen.
 
då har man i alla fall fått upp stomme och ytterväggar alltså, och insidan behöver man sen inte ha lika bråttom med. men gissar att gips och isolering sen är några tusen också.
pannor eller plåt? till taket, nå nackdel eller fördel med nåt av dem? plåt är billigare i alla fall?
 
Mikael_L
Nja, jag tror nog att Benders 2-kupiga betongpannor är det billigaste du kan få upp på taket.

Tja, allra billigast är ju förstås att ta ner begagnade betongpannor från någons tak helt gratis (mot arbetet), men då ska man nog värdera sin egen tid och slitet otroligt lågt för att det ska vara värt det.

Det som annars drar iväg i pengar är ju fönster, dörr, garageport, samt takrännor, stuprör, rännkrokar, fönsterbleck, takpapp, vindväv/asfaboard/utegips, färg osv osv.
 
Precis, stommen är billig och går snabbt.
Det är allt pill som kostar och tar tid
 
Har du grund att bygga på?

Port/ar, dörr, fönster kostar en del också.

Har byggt 78m2 själv och har passerat 200', grunden gick på runt 90' då.
(2xdörr, 2xfönster, 2xport+motor)
 
Redigerat:
Runt 4000kr/m2 kostade mitt 100m2(invändigt) garage. Då byggdes det under 2012-2013, samtidigt som huset och har samma byggnadstekniska standard som huset. 31cm isolering i vägg, 50-60cm i tak, 30cm under plattan, vattenburen golvvärme 7st fönster (U=1.1) och falsat plåttak. 2st 3m portar från Hörman, två rostfria golvrännor, tvättställ med rinnande vatten. Det enda jag känner att jag ev. gjorde avkall på är takhöjden, den fick begränsas till 2.7m för att passa bra tillsammans med huset.

Givetvis baseras ovanstående kostnadsuppgift på att allt byggdes själv i lösvirke.
 
nej, har ingen grund heller just nu. Samma sak där, försöker går så mycket som möjligt själv. T.ex har en traktor som man borde kunna schakta och fixa marken osv själv med. bara jord/sand mark typ, sån där lätt.

Sen så tro jag att typ två fönster, en dörr och en enkel port duger fint så länge det inte är allt för enkel för tjuvar att bryta sig in då. =)

Och el fixar jag själv så småningom t.ex, är elektriker själv även har en bit kvar till "fulllärd" och fullbetalad. =).

Men försöker räkna lite på saker och ting. Vill gärna dra ner kostnaderna så mycket som möjligt. Men ändå inte bygga nåt "skräp" eller hur man ska säga. Så tänkte, visst kanske finns vissa saker man måste låta nån annan göra men tänker bygga så mycket som möjligt själv. Och försöker bara lista ut lite hur mycket saker och ting kan kosta. Så jag har lite hum att gå på.
 
Redigerat:
Beror ju på om du måste ha allt nytt eller kan köpa begagnat på blocket, tex fönster o dörr, takstolar ev. isolering...
Samma med grunden, ska du isolera den och ha golvvärme, eller vill du bara ha ett slätt betonggolv?
Går nog att bygga för 100.000 om du snålar extremt, men 3-400.000 kan gå åt om allt måste va i toppskick...

//AA
 
Virket är ju ganska lätt att själv räkna ut åtgång på om du vet hur du ska bygga, sen kollar du ju bara med din brädgård/bygghandel vad de ska ha, lite rabatt kan man kanske få ibland.

Grundläggningen d.v.s. plattan är ju en stor kostnad om du ska leja bort det jobbet. De beslut du måste ta är ju vilken standard du ska ha på garaget. Skall golvet vara isolerat och kanske ha golvvärme så blir det ju såklart dyrare.

Förutom själva byggnaden är där ju en del installationer beroende på vad man kräver. Portar och fönster o.s.v. är ju ganska dyra. Ska du ha kompressor eller liknande inbyggt eller behöver du kanske ha någon travers eller liknande?
 
Räkna på Byggmax priser och sikta på att komma ner under hos någon annan.
Båda de två 'dyra' Vi har på orten blev billigare än BM vid förfrågan.
 
Jag har nyligen byggt mitt garage 7x7,2m stort med ryggåstak.
Jag har en stor port 5,1m bred.
Med markarbete och grund så kostar mitt 80 000kr oisolerat, ytterligare ca 20 000kr isolerat och klart är tanken.

Jag har sparat på en del, tex köpt 2 pallar med NYA men överblivna takpannor, 1800kr för detta kalas mot att köpa dessa nya i butiken istället.

Jag har köpt ganska stora partier med virke från samma ställe, BM är inte billiga är min erfarenhet, har kört till Varberg och handlat allt virke hos Varbergs Trä, även med släphyra och bensinkostnader så gjorde det strax över 6000kr på priset mot att hämta motsvarande på Byggmax, och då fick jag bättre kvalitet på virket och slapp stå och syna var enda planka som på BM.
 
aha, tack för svar och tipsen. Och nej, behöver lixom nya saker om man tänker på fönster och dörrar. T.ex porten behöver jag inte dessa nya med fjärrkontroll osv, räcker med en vanlig, då är det ju viktigare att den inte är allt för lätt att bryta sig in i för en tjuv som säga t.ex. =)
Helst så vill nog försöka få till ett garage där man kanske kan förvara en bil men ändå ha lite plats iaf man behöver skruva med en annan. Om inte sånt blir allt för stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.