Hej

Har en gräsklipparmotor över... med horisontell axel.
Skulle vilja bygga något kul till pojkarna, men hur löser jag "vxl-lådan..."

Är det någon som har en bra ide hur man kan göra en egen "hydrostat" el motsvarande.

Andra bra tips välkomnas också.

Mvh Mathias
 
Kanske remskivor, och kilrem mellan motoraxeln och bakaxel. En slak rem som kan spännas med en "spännrulle" styrd med en spak eller pedal?
 
Byggde en sådan variant till grannens "träkart" lådbil med cylinderklippare som drivning..självklart utan kniv o cylineder
Hur ser motorernaVvxl-lådorna ut på hyrkartarna m.m.
 
mathiasosth skrev:
Hur ser motorernaVvxl-lådorna ut på hyrkartarna m.m.
De jag har kört har haft motorsågsmotorer, med centrifugalkoppling.
 
hmm motorsåg, det har jag inte tänkt på, där finns ju allt klart redan.
 
Har aldrig sett en hyrkart med motorsågsmotor, men det finns väl då får man förmoda. Ett problem med motorsågsmotorer är att de är relativt klena på låga varv, och kopplingen börjar greppa tidigt. Så belastas den då tungt redan från start så är risken stor att den inte orkar upp i varv utan bara står och slirar på kopplingen strax över tomgångsvarv. Typ klämma fast kedjan i ett träd.
 
Slirkopplingen på en motorsågsmotor är för klen att driva något tyngre. De är oftast inte byggda för att slirköra med. Eftersom den belastas tungt redan från början så kommer den att slitas ut väldigt fort.

Remkoppling från en gammal jordfräs skulle nog funka bra. Komplett med spännrulle och vajerfäste för frikoppling.
 
När jag var liten, massor av år sen, så byggde min pappa en traktor av gröna stålvattenledningar, en gammal motorsåg och en tvåväxlad moppelåda. fram var det små skotkärrehjul och bak stora. kuggstångsstyrning från en skrotad bil.
Då funkade centrifugalkopplingen gott och väl.
Fredrik
 
Finns det någon mer som vill bygga till barnen eller sig själv så finns nu ett riktigt bra tillfälle att få tag på delar. Jag har inte riktigt plats till alla mina prylar längre... Därför vill jag sälja delar till honda hyrkartar. Det mesta är utbytt enligt tidsintervall. Dock är delarna begagnade och någon garanti ges ej.

Honda är de klart mest tåliga hyrkartarna och kostar 30'+ nya. 200cc motorer på 6,5hk. Det finns ca 10 ej helt kompletta motorer (finns tyvärr bara 2 förgasare), 1 ram, 1 tank, 1 stol, någon ratt+rattstång, spindlar, bakaxel, broms och drev, motorfästen, splitternya fälgar bak, ok fälgar fram, lager och skruvar till styrning, en hel säck full med däck.

Dock saknas bland annat vajrar, pedaler, gummislangar till bränsle, drivrem och säkert en del andra småsaker. Dessa delar kan givetvis beställas från Honda, alternativt så kan man fixa det billigare från järnhandel eller dylikt.

1000kr för allt, hämtas i Lund.
 
Min sambo hade nog haft ihjäl mig om jag svarade ja på ditt mycket trevliga erbjudande.
och så e det en bit til skånelandet.......
 
Vi är nog rättt många som tänker som du, Coss!
Tänk om man ändå hade plats för grejorna...
 
Jahapp....ska man behöva ta sig till Skåne...:)

Plats har jag mattiasp...:)
 
Daniel_N skrev:
Finns det någon mer som vill bygga till barnen eller sig själv så finns nu ett riktigt bra tillfälle att få tag på delar. Jag har inte riktigt plats till alla mina prylar längre... Därför vill jag sälja delar till honda hyrkartar. Det mesta är utbytt enligt tidsintervall. Dock är delarna begagnade och någon garanti ges ej.

Honda är de klart mest tåliga hyrkartarna och kostar 30'+ nya. 200cc motorer på 6,5hk. Det finns ca 10 ej helt kompletta motorer (finns tyvärr bara 2 förgasare), 1 ram, 1 tank, 1 stol, någon ratt+rattstång, spindlar, bakaxel, broms och drev, motorfästen, splitternya fälgar bak, ok fälgar fram, lager och skruvar till styrning, en hel säck full med däck.

Dock saknas bland annat vajrar, pedaler, gummislangar till bränsle, drivrem och säkert en del andra småsaker. Dessa delar kan givetvis beställas från Honda, alternativt så kan man fixa det billigare från järnhandel eller dylikt.

1000kr för allt, hämtas i Lund.
sänkt till 500
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.