Hej. Till sensommaren skall jag kopiera trädäcket på bilden och planerar redan bygget i huvudet och tar tacksamt emot råd och tips på minna tankar om dom är tokiga. Vi bygger exakt detta hus och tomtens förutsättningar ska bli är identiska, nu är det bara byggarbetsplats.

Min tanke är att bygga ett regelverk 45x145 cc 60 och lägga på plattor på mark med makadam under och använda trall 34x145.

Minna funderingar är följande.

Vi vill ha ett lågt däck som på bild så då får inte bärlina och plint plats (det skulle hamna under marknivån) så jag tänkte göra enligt principskissen och räknar med att de dimensioner jag använder på reglar/trall skall räcka för att det skall bli stadigt. Jag har bestämt att jag inte vill skruva fast någon bärlina i huset och räknar med däcket blir så tungt att det kan ligga enbart på plattor.

Min första fråga är om dränering under ? några förespråkar att trädäcket skall luta ifrån huset för avrinnigens skull. Men räcker det inte med att marken under däcket lutar så att jag har fall ifrån huset?

Om jag kör med paddan och lägger makadam under plattorna skall jag då lägga singel på resten av utan under däcket med en liten lutning ut och då kan jag ha plant trädäck?

Idag ligger det singel 50 cm ut ifrån huset och sen hårdgjort makadam på resten, skall man hest ta bort det mesta av makadammet och ersätta med singel där jag inte har plattor? Gör det något om en del av reglarna är i kontakt med singel? det blir så om jag skall ha en lutning ifrån huset.

Det ligger redan singel/makadam säkert > 40 cm så då är det väl ingen bevänt med markduk?

Tar gärna emot synpunkter på minna frågor och tips om ni har några bättre tillvägagångs sätt än vad jag har tänkt.
 
  • Ett vitt hus med svart tak och ett lågt grått trädäck med röda stolar och bord, grön gräsmatta och skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Principskiss av trädäcks regelverk med måttangivelser och balksko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som om du har en bra plan.
 
Inte funderat på lägga sten/plattor? Du verkar ju ha bra underlag för det och bra mycket enklare och mer lättskött i längden...
 
Gillar inte sten att gå på, och resten av tomten kommer få så mycket stenläggning så det är inget alternativ på denna plats även om det vore enklast helt klart. Bygger man hus så kan man ändå inte använda ordet enkelt i många meningar har jag insett, så trädäck blir det även om jag kommer att svära på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.