Hej.

Denna fråga har kanske besvarats tidigare men jag ställer den ändå. Vi ska ta bort ett gammalt och slitet trädäck som löper längs med halva huset och ersätta det med ett nytt som ska löpa längs hela huset. Min fråga är: Jag tänkte bara gräva bort all lös matjord, lägga ut fiberduk och sedan stenplattor som jag lägger reglarna på. Sedan skruvar jag trallbrädor i reglarna. Kan detta funka? Eller måste man göra grovjobb med grus, sättsand, vibrator ... Jag vet inte hur det ser ut under det trädäck som ligger nu men man ser iallafall att det ligger en del jord under trallen.

Huset är byggt 1976 på den tid då det slarvades en del har jag hört. Detta föranleder mig att tro att underjobbet inte är mer än reglar på stenplattor. Det är inget fel på stabiliteten i däcket utan det är bara brädorna som är uttorkade och slitna. Man gör ju helst så lite jobb som möjligt samtidigt som man vill att resultatet ska bli bra.

Tacksam för tips!

Mvh Andreas.
 
Ingen som har några bra råd i denna tråden, jag har precis samma fundering fast jag har inget gammalt trädäck utan gamla fula sjöstensplattor. Har en liten stenplats idag och en större vid altandörren (se bilderna) och planen är att bygga ett enkelt trädäck på båda platserna som vilar på stenplattor.

Riva upp alla plattor och där plattor skall ligga göra rejält underarbete med gräva till lite, grus mm. Eller på ställen där stenen ligger bra som den gör låta den ligga kvar med bara jord under?

Dessutom funkar det att skippa att fästa i väggen och bara ha trädäcket liggande på marken? I det lilla fallet får jag inte ens skruva i väggen då den inte är min utan baksidan på en garagelänga.

http://www.byggahus.se/bilder/uploads/68522/altan2.jpg

http://www.byggahus.se/bilder/uploads/68522/altan1.jpg

Oxå tacksam för tips :)
 
Har börjat förbereda detta och kollat lite. Under nuvarande trätrall ligger reglar (45x95) på stenplattor. Jag grävde på ett ställe och det verkar vara ett djupt (jag grävde ca 40cm) lager med sand som plattorna ligger på. Denna del kan jag ju bara byta ut virket på. Men på en del av området är det gräs och där är nog inte materialet lika gynnsamt (säkert bara jord). Om jag ska gräva bort all jord och fylla upp med sand istället så går det åt massor och vi har svårt att forsla sanden på plats eftersom vi bor i en kedjehuslänga.

Kan man gräva ur och fylla med sand endast där man ska lägga plattor? Hur djupt sandlager isåfall?


Mvh Andreas.
 
Jag vill oxå veta!

Har ett gäng sjöstensplattor även här samt en massa andra plattor som vi tänkte vila vårt däck på..under kommer det ligga vanligt gårdsgrus..det borde funka i min värld men här inne finns så mycket kunnigt folk så NÅN borde väl VETA??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.