Jag ska bygga ett trädäck på plattor.

Jag gräver ut, jämnar till, paddar och lägger markduk. (Lutning ca 2 cm per meter, från husväggen.)

Sedan tänkte jag täcka med ca 5 cm av *befintlig marktäckning*, som jag sedan tänkte jämna till och padda. (Lutning ca 1,5 cm per meter, från husväggen.)

På detta underlag tänkte jag sedan lägga ett antal betongplattor, med någon skyffel sand eller stenflis under varje. Och sedan fin-mäta tills allt är i nivå. Ovanpå dessa bärskena/ram i 45x145 och vidare trädäck enligt standardmodell. (Alltså ingen "riktig" plattsättning, utan enbart som underlag till trädäcket, typ 1 platta per meter.)

Huvudfråga:
*Befintlig marktäckning* är vad jag tycke ser ut som marmorkross, som är lite uppblandad med mack och sand. Se bifogad bild. De avsnitt som idag är täckta med marmorkrossen (speciellt där den inte är uppblandad, och i tjockare lager) verkar inte sätta sig (komprimeras) trots ett par års väder, vind och överfart med bildäck och skor.
Betyder detta att det blir svårt att få *befintlig marktäckning* komprimerad med padda (90 kg) och att det i så fall inte blir tillräckligt fast underlag för att betongplattorna ska ligga stilla?
(Jag vill förbereda rätt material på plats, innan jag hyr paddan. Så jag kan inte testa i förväg.)

Om det bedöms svårt att få till bra underlag för plattorna enligt ovan, vilket är då bäst av följande alternativ?
  1. Blanda "marmorkrossen" med grävmassorna av sand och mack.
  2. Enbart använda grävmassorna av mack med lite sand i. (Alltså i princip samma typ av material under och över markduken.)
  3. Köpa hem någon mer lämplig grusfraktion (0-8?) och använda i stället.

Bonusfråga:
Fungerar det bra att sätta plattorna i "vanlig" sand, eller ska man satsa på att även köpa stenflis speciellt för detta?

(Observera att vi endast talar om plattor som trädäcket ska vila på, inte någon plattläggning som syns.)

padda-maj-008.JPG
 
Redigerat:
Jag fick råd av en som kan sånt här. Så jag behöver inga svar längre.

Jag fick veta att jag vare sig behöver markduk eller något speciellt bärlager ovanpå. Och att det inte heller behövs lutning i något lager, eftersom marken dränerar så bra. Det räcker alltså att jag schaktar bort 5 cm mindre, och paddar om bärlagret direkt, utan markduk, och sedan lägger plattorna direkt på detta. Marktäckningen kan jag göra mig av med, då den varken fungerar som bärlager, eller behövs som marktäckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.