Har länge stört mig på att det samlas massa skräp i källaren, i garaget, ute m.m. och när man ska till tippen så missar man alltid något.
Fick för några år sedan idén om att bygga en sorteringbod för allt som ska till tippen så det är samlat på ett ställe.
Har lagt upp några bilder tidigare men tänkte presentera hela bygget om det kanske kan inspirera andra till att underlätta livet...

Efter allt planerande så började det med lite markarbete:

Utgrävd mark vid en husvägg förberedelse för dränering och dagvatten, grus och jordhögar synliga, samt murstenar för kommande byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplade på dagvattnet och la en dränering och förberedde för stupröret:

Dräneringsarbete vid grundmur med synliga avloppsrör, grå och orange, som leder bort vatten. Grus täcker rören och en mur av betongblock syns i bakgrunden.
Skapa konto

Kanske lite överarbetat men grunden murades av mursten, kantsten i framkant och förberedde sen för plattor inuti:

Bild av en murad hörna intill ett hus, med grus på marken och förberett för dränering och dagvatten hantering. Gräs och jord syns i bakgrunden.
Skapa konto

Även stommen blev överdimensionerad men det var lättast så här för att kunna förankra i murstenen och slippa spikläkt:

Träram till sorteringsbod under byggnation med betonggrund och dräneringsrör, belägen vid sidan av ett hus med svart tegeltak.
Skapa konto

Efter detta blev det tak av råspont, papp innan plåten kom på plats.
Panelen blev samma som på garaget där hela långsidan skulle kläs om:

Sorteringsbod för avfall med grå träpanel, svart plåttak och stuprör, kopplad till ett grått hus med satellitdisk och grusmark.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Nu börjar det bli klart med dörrar på framsidan och klädseln på garaget är utbytt:

En nyrenoverad framsida med vita dörrar och grå fasadpanel vid ett garage, inklusive ett elskåp monterat på väggen.
Skapa konto

Även andra halvan är klar och all panel utbytt:

Blåmålat garage med nytt tak och Canal Digital-parabol; grus runtom och en gräsplätt i förgrunden.
Skapa konto

Konstruerade ett enkelt lås på insidan av dörrarna som var inspirerar av svågerns lås på en bod:

Enkel mekanisk låsanordning på insidan av en trädörr med korslagd panel.
Skapa konto

I öppet läge står regeln såhär:

Trädörr med ett enkelt insideslås inspirerat av en bodkonstruktion, med en metallregel monterad på ljus panel.
Skapa konto

På framsidan har jag nu fått lagt plattor:

Ny lagd plattyta framför vita dörrar till sorteringsbod med grå panel på vänster sida.
Skapa konto

Det var lite svårt att få till alla fall med 35X35 plattor för att möta befontlig asfalt men det blev ok i alla fall:

Plattor framför garage, 35x35 cm, lagda mot asfalt och vägg. Ljusgrå plattor med måttlig ytstruktur, avrundat brunnslock synligt.
Skapa konto

Inuti sorteringsboden har jag nu belysning samt ett antal hyllor som alla hänger i taket för att få fritt under för större saker:

Sorteringsbodens interiör med hyllor som hänger i taket, klädda väggar i trä och ett golv av 35x35 cm plattor.
Skapa konto

Sorteringsboden är något större än en EUR-pall och det blir ett lagom lass på släpkärran till tippen.
Perfekt när man vet hur alla containers står på tippen så man kan packa allt i rätt ordning redan hemma så går det fort att lossa på tippen. 👍

• Gilla
Maria T och 61 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Nu börjar det bli klart med dörrar på framsidan och klädseln på garaget är utbytt:

[bild]

[bild]

Konstruerade ett enkelt lås på insidan av dörrarna som var inspirerar av svågerns lås på en bod:

[bild]

[bild]

[bild]

Det var lite svårt att få till alla fall med 35X35 plattor för att möta befontlig asfalt men det blev ok i alla fall:

[bild]

Inuti sorteringsboden har jag nu belysning samt ett antal hyllor som alla hänger i taket för att få fritt under för större saker:

[bild]

Sorteringsboden är något större än en EUR-pall och det blir ett lagom lass på släpkärran till tippen.
Perfekt när man vet hur alla containers står på tippen så man kan packa allt i rätt ordning redan hemma så går det fort att lossa på tippen. 👍
Wow, otroligt seriöst bygge för en "skräpbod" måste jag säga ! :)
Snyggt !

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Extremt seriöst byggt, snyggt!

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Snyggt! 👌

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Du kan lätt bygga ett helt hus själv mwd den viljan du har.. snyggt också!🫡

• Gilla
Alexzas och 1 till
  • Laddar…
Det gäller att hedra skräpet på rätt sätt. Och här kommer det att ha det så bra att det knappast vill ut. Och jag kommer inte att visa mitt skräp detta fina projekt, för då får jag kravet att bygga likadant😉👌👌

• Haha
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det gäller att hedra skräpet på rätt sätt. Och här kommer det att ha det så bra att det knappast vill ut. Och jag kommer inte att visa mitt skräp detta fina projekt, för då får jag kravet att bygga likadant😉👌👌
Du fick mig just att inse att jag troligtvis har problem med mitt förhållande till skräp.
Se här ser det ut där vi har våra soptunnor.

Två soptunnor i en inhägnad av betongblock och trä, med växter i bakgrunden, bredvid en asfalterad väg.
Skapa konto

Lätt överarbetat här också... 🙄

• Gilla
  • Wow
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
B
Snyggt! 👍

Jag har bara kommit till att nyttja lite olika gamla dynlådor (utplacerade i ett hörn i trädgården) i väntan på att nå en kritisk mängd, just för att slippa alla påsar och behållare i källaren.

Det är mycket roligare att sopsortera om man har en rimlig förutsättning att förvara det utsorterade avfallet.

Din lösning var ju 100 gånger snyggare, får se om man får tid och lust att sno din idé:)

För övrigt så stod jag ikväll under ca 20 min och tog isär en transportlåda som var byggd i metall, trä och plast. Tror 90% av befolkningen hade skickat hela lådan i brännbart, men här blev det de tre fraktionerna metall, plast och lokalt brännbart material.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
D
Snyggt jobbat och kul du dokumenterade det så väl! Tar du beställningar? ;) Har samma problem här hemma, ligger skräp fan över allt. Hinner inte komma hem från tippen innan något nytt är framme.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
samt ett antal hyllor som alla hänger i taket för att få fritt under för större saker:
Är det uttänkt någon särskild ordning för var saker skall läggas?

spikplanka spikplanka skrev:
Är det uttänkt någon särskild ordning för var saker skall läggas?
Då det brukar variera mycket vad vi slänger så har jag inga fasta platser utan har försökt ha det flexibelt och att man får en så bra överblick som möjligt.
Sorterar der på kärtan efter hur alla containers stör på tippen så går det fort att lossa när man väl är på plats. 👍

Hur fungerar låset?
Det ser ut som att man måste låsa innefrån men det blir lite problematiskt..

spikplanka spikplanka skrev:
Hur fungerar låset?
Det ser ut som att man måste låsa innefrån men det blir lite problematiskt..
Såg inget behov att kunna låsa sorteringsboden samt att jag ville ha en lösning som reglar båda dörrarna i ett moment.
Lösningen blev mycket lyckad och dörrarna är stabila när de är regnade ihop med varandra.

B
❤️ Ha ha! Bra jobbat. Det blev ju fint om än ”lite för mycket”.
❤️ Antar att familjen slutat att berömma dig och därför vänder du dig till Byggahus-forumet istället. Vi finns alltid kvar för er som inte får det ni behöver hemifrån….
❤️ Jag levde i 25 år med en man som ALLTID hade en massa projekt igång. Så fort någon bekant sa att det var fint, bytte mannen projekt och avslutade inget. Då hade han ju fått det han levde för - BERÖMMET! Till sist levde vi i ett helvete med massor av påbörjade projekt, men få avslutade. Plankor, slipdamm, färgburkar överallt. Jag blev bitter! Omöjligt att hålla rent. Farligt för barnen. Inget rum var färdigt. I allt detta renoverande tappade vi bort varandra.
❤️ Jag lever kvar i huset. Ensam. Ensam med en del projekt som fortfarande inte är klara. Dessa påminner om allt som gick fel. Berömmet som var viktigare än relationen.
❤️ Undrar hur många av er i forumet som känner igen er? Eller vågar ni inte erkänna att ni är en ”ule- och pule” som ständigt hoppar runt? Byter projekt när det blev för tråkigt.
❤️ Ta lärdom av mig. Börja AVSLUTA projekten. Måla ”för fan” den sista listen. Sätt dit det sista fodret. Byt arbetskläderna till något snyggt och bjud på middag, dans. Annars kanske du vaknar ensam i ditt renoveringsprojekt en morgon….

• Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.