Hej!
Har fått en del frågor om en kaninbur som jag gjort, så jag slänger upp en del bilder i denna tråd.

Grundvirket i stommen är vanlig "Granpanel" typ 28mm som jag delat på längden, dvs ca28x70mm är stommens reglar. Taket blir ett spetstak, och mycket av bygget "improviserades" fram vartefter.
Taket är isolerat med cellplast och klätt med plåt.

Väggarna är vanlig innerpanel (16mm?) med spont/not, och där limmade jag varje not vid minering för att få bättre vridstyvhet. Bodelen har jag inga bra bilder på men syns på en av bilderna. Bodelen är byggd som en liten låda försig och är separat isolerad, och gjordes med masonit+cellplast+masonit+sidoreglar. En "ingång" sågades ut med sticksågen, och bodelen har även fått en egen lucka, som även den är isolerad.

LED-belysning i taken är självklara bekvämligheter för ett bra kaninliv. :)
Gjorde även två små fönster för att "lätta" upp bygget lite.

Äsch, bilder säger säkert det mesta, och kanske kan denna tråd inspirera någon att bygga en bra kaninbur! Kan även komplettera med detaljbilder om så önskas.



Kaninbur1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaninbur2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild[2].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild[3].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kaninbur5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild[4].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kaninbur6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC07930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Becka Bus och 1 till
  • Laddar…
Snyggt bygge! Se upp för snöras bara, så att inte buren blir krossad om stora mängder tung blötsnö från hustaket får för sig att glida ner.
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Ser ju jättefin ut.
Vad har du lagt för golv? det blir ju snabbt sunkigt då det även funkar som pissoar.
Du borde nog sätta några strävor så att det inte faller ihop när stormen kommer, gäller både bostaden och underredet.
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Tack!
Är riktigt nöjd med bygget, och även Stampe verkar tycka att det är lyx.
Snöras från taket är nog ingen risk då det aldrig har inträffat under alla år, men det får man förstås ha i åtanke om det börjar att rasa.
Bygget är egentligen överdrivet kraftigt byggt, och väger en hel del, så att det skulle falla ihop av en storm finns inte på kartan, möjligtvis en tromb då.

Angående golvet så finns det en del förbättringsarbete att göra, helt klart!
Golvplattan är en 16mm marinplyffa som är isolerad på undersidan, dvs spån etc. läggs direkt på plyffans ovansida.
Själva plattan verkar inte ha någora problem med urin osv, då den inte sugen nämnvärt, men värre är den obehandlade panelen som utgör väggarna. Den börjar redan bli mörk ca 5cm längst ned, och här behöver jag hitta på något... annars lär jag få byta den panelen ganska snart. Var inne på att lägga någon form av "plastbalja" i botten, men har inte hittat något bra ännu. Alternativet är väl att se till att lacka golvet och kanske en decimeter upp på väggarna. Har även haft funderingar på ifall man inte kan plasta golvet + en bit upp mott väggarna med polyester (båtplast), men lite osäker på vad en kanin skulle tycka om att att bo i lukten från ett båtskrov. :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Oj, det där var ett seriöst reklambygge. :)

Jag hade nästan kunnat göra samma sak med mina Ryobimaskiner. ;)

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vad har du för mått på ”bottnen”?
Hur stor är innedelen? Öppningen. Från bostaden, hur stor är den?


P plutoorjan skrev:
Hej!
Har fått en del frågor om en kaninbur som jag gjort, så jag slänger upp en del bilder i denna tråd.

Grundvirket i stommen är vanlig "Granpanel" typ 28mm som jag delat på längden, dvs ca28x70mm är stommens reglar. Taket blir ett spetstak, och mycket av bygget "improviserades" fram vartefter.
Taket är isolerat med cellplast och klätt med plåt.

Väggarna är vanlig innerpanel (16mm?) med spont/not, och där limmade jag varje not vid minering för att få bättre vridstyvhet. Bodelen har jag inga bra bilder på men syns på en av bilderna. Bodelen är byggd som en liten låda försig och är separat isolerad, och gjordes med masonit+cellplast+masonit+sidoreglar. En "ingång" sågades ut med sticksågen, och bodelen har även fått en egen lucka, som även den är isolerad.

LED-belysning i taken är självklara bekvämligheter för ett bra kaninliv. :)
Gjorde även två små fönster för att "lätta" upp bygget lite.

Äsch, bilder säger säkert det mesta, och kanske kan denna tråd inspirera någon att bygga en bra kaninbur! Kan även komplettera med detaljbilder om så önskas.



[bild]

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.