Hade tänk ge mig på att bygga ett garage med carport i sommar då de är nåt jag saknat sen jag flyttade in i huset.
Har tänkt att köpa en byggsats på själva garaget och verkar inte vara så väldigt svårt att bygga ihop det men de jag är mest fundersam över är själva plattan.
Har tänk mig göra en isolerad platta med golvbrunn sen ska jag dra in vatten och el så klart men har aldrig gjutit en platta tidigare och har försökt leta på internet efter bra beskrivningar på hur man får till lutningen till avlopp och hur man ska glätta den måste man använda maskin eller går de göra de för hand?
Nån som kan förklara hur man lätt får till lutningen mot golvbrunn??
Finns det nån bra beskrivning på hela byggförloppet nån stans?
Tacksam för tips och råd, garaget ska bli 6x6m + carport.
 
Åsa Lund
Hade jag varit som du hade jag hyrt in en "betongare" till att hjälpa till med själva gjutningen.

Resten av arbetet klarar man som novis ganska bra, men betong är ett lurigt material som kräver viss vana för att få ett bra slutresultat. Du kommer att reta dig på ev skavanker varje gång du går på golvet, superirriterande och väl synligt :confused:
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Har hört med några snickare om hjälp med själva gjutningen men de är ingen som riktigt är sugen att göra det tyvärr :/
 
Hur eller vad hade du tänkt att koppla golvbrunnen? Jag är själv i hus och garagebyggar-tankar. Vad finns det för regler för en golvbrunn i garage?

Till själva gjutningen. Glätta, riva eller sloda. 3st olika alternativ för att få till ett garagegolv.
När du slodar så gungar du fram en lång slät aluminiumvinge över den färska betongen. Denna gungning gör att ev. stenar i ytan på betongen sjunker och du får en slät yta

Att riva en garageplatta är inte att rekomendera, men kanske nödvändig runt själva golvbrunnen och vatten/avlopp där det är svårt att komma åt med slodan eller glättaren.

Att stålglätta ytan ger utan tvekan den bästa ytan men det är inte helt lätt att få det bra om man aldrig gjort det förr. Glättningsmaskinen ser ut som en upp-och-ner-vänd helikopter. Fyra armar som roterar på ytan för att få en slät yta.
För att glätta ytan måste du vänta tills betongen härdat så pass att du kan gå någorlunda på den. Att skaffa sig ett par "ankfötter" (typ snöskor) kan göra att du kan börja tidigare. Med glättaren följer det ofta med en tallrik som du sätter på armarna vilket möjliggör tidigare start. Själva armarna på glättaren kan ställas i olika vinklar för att få det resultat som behövs. Ibland kan man behöva kasta ut vatten på ytan med en pensel för att få ihop sår i betongen.

Där här är inte helt lätt. Ta in fackmän för gjutning och glättning om du inte gjort det själv. Speciellt om du ska ha fall mot golvbrunn. Glöm inte att fukthärda betongen med plast och/eller vatten (ej vid frost)
 
Kolla med kommunen om du får koppla avloppet direkt till avloppet utan oljeavskiljare, min kommun så har man mindre golvyta än 50m2 så behöver man inte det :)

Vi tog in en firma för att gjuta o glätta samt göra fall mot golvrännan, www.gtab.nu riktigt nöjd med dem, runt 50m2 platta en hel lastbil med betong (6m3 tror jag det blev) runt 22000:- inkl moms och allt arbete
 
Hade missat att jag fått svar här.
Gukken Hur menar du med koppla golvbrunn? har egen brunn så tänkte bara koppla in mig på den.

sir_daniel Har faktiskt inte frågat kommunen om man behöver oljeavskiljare ska kolla upp det men själva plattan ska ju bara bli 6x6m så är ju bara 36kvm.

Hur är det med lutningen till golvbrunn brukar man ha de från väggarna eller bara runt själva golvgrunnen?
Är inne på att anlita nån som kan göra själva gjutningen men har inte hittat nån som kan tänka sig hjälpa mig än.
 
Korvgubbe
Min åsikt är att får du ha en golvbrunn ska du ha det, snåla in på något annat om det behövs men sätt in en golvbrunn medan du har chansen. Och har du en golvbrunn så tycker jag du ska ha fall över hela golvet.
 
Fall över hela golvet är rätt svårt i en stor yta som ett garage - det blir en jävla nivåskillnad ifall allt vatten ska rinna bort.
Ränna med lagomt fall kommer jag köra och sen får man ta med skrapan ifall vattnet vill ha lite hjälp ner i avloppet.
 
Mitt garagegolv är ju inte så stort då plattan blir 6x6m.
Så lättast är att göra ett litet fall hela vägen från väggen eller ska man göra ett fall bara runt golv brunnen typ 1m ifrån och sen om man blöter ner golvet ta och skrapa vattnet ner i brunnen eller är de bara dumt att göra så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.