Jag försökte dokumentera sommarens friggebodsbygge, och har nu sammanställt detta på en hemsida:
http://malcolmsson.se/friggebod/
Kom gärna med synpunkter eller frågor!
 
Mikael_L
Snygg och välgjord sida. :)

Vad har du för isolering i väggarna? (Fabrikat alltså)

Bildtexten till dörrmontaget står det "monera dörren" ... om du vill ha pytteanmärkningar... ;)
 
Kanonsida!
Det enda som saknas är arbetstid och materialspec.
 
Man tackar!
Felstavningen fixad. Jag kommer nog att lägga till tex materialspec, när jag får tid...
Och kanske något avsnitt med synpunkter på val av verktyg.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Vad har du för isolering i väggarna? (Fabrikat alltså)
Det är Byggmax nya isolering. Är väl helt OK att jobba med, fast kanske inte direkt revolutionerande. Och visst kliar den mindre. Jag klarade mig utan handskar. Men helt kli-fri är den inte.
 
Instämmer med övriga...kanonsida! Vad blev totalkosten för bygget (ca)? Möjligt att det står någonstans men men :)

//Daniel
 
Om jag haft lite bättre ordning på kvittona från början så... Dessutom blir det ju så att när man börjar bygga någonting, så blir det alltid lite material över. Och då kan man ju använda det för att bygga något annat. När sen det är klart är det ännu mera material över...

Men det kanske kommer lite mer info, när jag får bättre med tid. Nu ska jag fortsätta att skruva trall i altandäcket.
 
Hej, jag hittade din sida nyligen när jag letade nu när jag ska bygga friggebod, har varit till stor hjälp, vill tacka för det!
Var köpte du vindväven den det står BISON på?
MVH
 
BISON kommer från Byggmax.
 
Jag instämmer i beundrarköreren, andersmc!

Verkligen ett gediget bygge, och föredömligt foto-dokumenterat.

En liten undring dock i all det förstklassiga:
Du har lagt spånskivegolvet längs med golvbjälkarna.
Vedertaget (och starkare/jämnare golv) är väl att lägga golvspånet tvärs över golvreglarna.

Ett litet misstag av hantlangarna medan du bytte film i kameran,
eller var det ett avsiktligt val?

Hur som helst vill jag gärna se fler steg-för-steg instruktioner från din kamera!

//KoW
 
Golvspånet är fritt skarvbart, så det kan man lägga på vilket håll som helst. Och som jag lade det blev ju den lilla spånten över regeln och det blir den långa spånten som ligger fritt. Annars var det av praktiska skäl jag la golvet på det hållet. Då kan man lägga i trossbottenmasoniten, isoleringen och spånskivan i ett fack i taget.
 
Bra o snyggt !! Vilken tid du har lagt ner ...måste tagit längre o göra hemsidan än friggeboden..:) En detalj jag la märke till är fönsterblecket´s innerhörn ,har du inte gjort ett "helt innerhörn" så lär det rinna in vatten där.
 
Vad festligt att få sitt bygge faktagranskat in i minsta detalj! Det syns väldigt dåligt på bilden, men gavelplåten går runt på baksidan. Dessutom ligger där en klutt fogmassa, men den kom dit efter att jag tog bilden. Det syns inte heller hur blecket sitter fast, men det ska fästas med fönsterbleckspik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.