murak
Här kommer lite bilder från vårt bygge av friggebod. Dokumenteringen blev ganska dålig, men kanske kan det inspirera någon ändå.

Invägning av trädgårdsplattor. Vi grävde ca 0,5m djupa hål, fyllde först med stora stenar, sen grus och sist trädgårdsplatta. På bilden är allt igenfyllt med jord runtikring.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev ingen isolering i golvbjälklaget, något jag ångrar en smula så här i efterhand.
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resning av väggar. t.v kan man ana att det ska bli två dörrar, en på framsidan och en på baksidan.
3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastduk som extra skydd då plåttaket är begagnat och har en del hål i sig sen innan. Vid isolering så blir det även luftspalt mha oljehärdad skiva.
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


45x45mm att fästa plåttaket på.
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inom en snar framtid kommer högra halvan av boden bli vedeldad bastu och den bakre dörren kommer då leda ut på ett trädäck där man kan svalka sig efter badet.
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindpapp + ca 22mm luftspalt och sen grundmålad panel.
7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pappen bucklade sig ganska rejält i det fuktiga vädret.
8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite finlir för panelen återstår längst upp. Skruvade på brädor på insidan och sågade sen ut dörren med cirkelsåg. Blev över förväntan. Vid isolering kommer dock dörren bytas ut mot en "riktig" dörr.
9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksida där trädäcket ska vara.
10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindskivor och knutbrädor. Rådjur på köpet.
12.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista, suddig bild.
11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolering, nya dörrar, fönster och inredning av bastu samt några hyllor för förråd kommer förhoppningsvis denna vår. Ställ gärna frågor. Det enda jag skulle gjort annorlunda är som sagt att isolera golbjälklaget med en gång. Nu får det bli 50mm PU-skiva + spånskiva (flytande) eller nått. Takhöjd 2,8 - 2,6m. Mått 3x5m.
 
  • Gilla
Helgeman och 4 till
  • Laddar…
Fint jobb!
Hur har du tänkt att bygga upp bastun, bara luftspalt och panel eller med isolering?
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
maah skrev:
Fint jobb!
Hur har du tänkt att bygga upp bastun, bara luftspalt och panel eller med isolering?
Isolering, alupapp (eller bastufolie som det kallas), luftspalt och sen bastupanel. Golvet blir den billigaste plast/vinylmatta jag hittar ;) Fnular fortfarande på vad det blir för värmeskydd under och bredvid bastuaggregatet (vedeldat) Tips?
 
murak skrev:
Isolering, alupapp (eller bastufolie som det kallas), luftspalt och sen bastupanel. Golvet blir den billigaste plast/vinylmatta jag hittar ;) Fnular fortfarande på vad det blir för värmeskydd under och bredvid bastuaggregatet (vedeldat) Tips?
Våtrumsgips täckt med någon snygg plåt? Fasadsten (sådan där tunn låtsassten som man sätter på väggen i pizzerior alltså)? Men kolla först upp att det verkligen funkar, för jag är inte någon expert.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Ser kanon fint ut!
Jag håller själv på med ett liknande projekt och med ungefär samma taklutning, kanske lite mer.
Jag köpte plåttak och tänkte inte på minsta taklutningen är 14 grader, men det kanske inte är så blodigt eller hur funkar det?
 
murak
Lutningen är lite snål, jag blev girig ;) Det är dock bra överlappning på plåten och duk under, men det är så klart ingen garanti. Jag får uppdatera tråden om nått år om jag kryper till korset och lägger en annan sorts tak.
 
murak
Har börjat så smått med luftspalt i taket.

DSC_1846.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
murak
Det blev en del markarbete med tomten i Påsk och vi passade på att snygga till runt friggeboden.

Byggde en ram runt och fyllde med grus. Sen la vi ut jord runt för att få allt jämt och fint.

DSC_2053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två tomrör grävdes ner och ovanpå anlades grusgång.

DSC_2080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG-20160330-WA0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ena röret kommer vi dra en vanlig vattenslang som kommer upp genom en liten lucka i altanen vid huset och kopplas tillfälligt till vattenkranen där. I friggebodens bastudel kommer den vid behov fylla en tunna med vatten. Det är alltså ingen fast installation det handlar om utan mer ett kul experiment för att slippa dra slangen över trädgården varje gång man vill fylla tunnan. Även om klimatet är milt hos oss så kommer troligen vattnet frysa på vinter om vi inte tömmer slangen efter användning, så jag funderar på om det skulle gå att blåsa ut vattnet med kompressor. Vi får se hur det funkar i vinter, annars får det bli en vår-sommar-höst-ledning ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.