Hej,

Jag har för avsikt att till våren bygga ett förråd med en intilliggande carport. Förrådet är planerat att bli 3,65 x 3,20 m och carporten ca 3,65 x 5,0 m med förhoppningen att kunna bygga utan bygglov (attefallsregeln under 30 kvm)

Förrådet har jag planerat att ställa på plattor eftersom det skall stå på en hård grusplan. Carporten önskar jag fästa i förrådet samt med fyra plintar.

Förrådets grund blir 145x45 mm tryckimpregnerat och isoleras. Väggarna reglas med 95x45 mm isoleras med 95 mm, vindpapp, spikreglar och sedan fasad. Insidan blir OSB-skivor tänker jag I förrådet installerar jag en bastu med bastufolie och panel istället för OSB-skiva. Har koll på hur ventilationen skall göras.

Carportens stolpar och hammarband (korrekt uttryck?) har jag ej dimensionerat än. Vad tror ni är rimliga dimensioner för detta?

En fundering jag har är vilken typ av takkonstruktion som är lämpligast att göra. Jag har skissat på två versioner där en är med takstolar (saknar fackverk i bild) och en med takbalkar. Takbalkar känns som en mycket enklare konstruktion att bygga själv och handskas med, men takstolar kanske har andra fördelar? Tar gärna emot åsikter här då jag är rätt ny på detta.

Vad tror ni om själva konstruktionen i övrigt? Är det rimligt att carporten sitter delvis i förrådet på detta vis eller ska jag lösa det på annat sätt? Vill undvika så mycket grävjobb som möjligt.

Tacksam för alla möjliga tankar om detta!


Takstolar: (skall givetvis ha fackverk, saknas endast på bilden)
3D-skiss av en carport med takstolar utan fackverk, över en bil och en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett förråd intill en carport med takstolar, bil parkerad under och en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takbalkar:
3D-modell av ett byggprojekt som visar en carport med tillhörande förråd, konstruerad med gula takstolar och balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av en carport med takbalkar kopplad till ett påbörjat stomme till ett förråd, med en bil parkerad under och en person bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.