Hej!

Är i startgroparna för att bygga ett attefallshus som skall till största del fungera som gym, men även gäststuga.
Min första fråga gäller grunden. Behövs det gjuta platta eller funkar det med vanliga betongplintar? Behöver ju tåla en del vikt. Om det funkar med plintar, är det några extra åtgärdar som med fördel behöver göras?
 
Det går att göra med plintar men då bör du göra en riktig dimensionering med hänsyn till din vikter.

Jag skulle rekommendera betongplatta.
 
Isolerad betongplatta med golvvärme (y)
 
En ordentlig stabil plintgrund är min rek. Hur ser marken ut?
 
Översta 2-3dm är matjord, sen kommer sand/jord med stora stenar. Tomten ligger på smålänsk rullstensås
 
Kör packat gruslager och sen plintar på det.
 
Är det nån idé att köra cc 30 på golvreglar eller ev. dubbla skivor på golvet för att det skall vara mer tåligt? Tex vid tunga marklyft etc?
 
Finns det någon gräns på lutning av tak där takpannor inte lämpar sig. Har tänkt mig 6-8 graders lutning och många andra trådar snackas det om plåt eller papperstak. Jag har jättemycket takpannor över sedan vårat hus byggdes och tänkte använda dessa?
 
Minst 14 grader för betongpannor.
 
Avrinningen blir för dålig annars?
 
  • Gilla
Danne244
  • Laddar…
Precis, risk för att vatten rinner in under pannorna vid dåligt väder.

Tjälskjutning sabbar alla grunder om du får det. Se till att marken är stabil och dränerad ordentligt sen kan man köra platta, plint eller enklast ett par Lecablock. cc30 på golvet är ganska onödigt, men ett tjockt golv kan vara bra om det är tung gymutrustning
 
  • Gilla
ATCAndy
  • Laddar…
Dräneringen är inga problem. Sand på rullstensås. Allt regn åker rakt igenom
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Frågor ang isolering och dimensionering. Hur mycket isolering behövs i väggar, golv och tak?
Huset ska stå utanför Kalmar så inga vargavintrar direkt och det är tänkt att hålla sig varmt året runt.

Mina tankar är:
45x170 i golvet, borde räcka för isoleringen va? 45x145 i väggarna, eller behöver jag gå upp till 170 här? 45x220 på taket.

Åsikter?
 
Skulle inte gå under 200mm isolering på någon del om det ska vara uppvärmt. Och valt högvärdig isolering med lägre lambdavärde.

Beroende på hur det används är det energikrav med jag tror du klarar dig undan det
 
Oj, 200 även i väggarna alltså? Blir inte mycket yta kvar
Det finns inget energikrav på attefall som inte ska användas som permanentboende
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.