Hej
Jag funderar på att bygga en egen möbel till ett akvarium (trä), men nu är jag ingen expert på hållfastighet mm. Jag tar gärna i alldeles för mycket när ja bygger, lite extra är ju inte fel, men kan bi onödigt mycket. Så tänkte att någon här kanske har lite tips och idéer. Tänkt att göra det som en bänk med 6 ben.
De möbler man kan köpa är ofta gjorda av tunna träskivor och ser alldeles för tunna ut men de håller ändå.

Jag kommer ha ett 300l akvarium + ett på kanske 100l i ett underskåp, så den ska klara minst 400-500kg..
Måtten är jag lite osäkra på än, men ungefärliga blig:
120 lång, 50 bred och 100 hög (cm)
Liten skiss bifogar jag. Ser det vättigt ut att bygga så? Alla tips är välkomna.

En annan fråga är golvet, men det bör väl hålla. 3våningen i hyreshus från 50talet.
Var någon som sa att man kunde dela tyngden på benen så väger allt 400kg blir det ca 67 kg per ben alltså rätt lätt för ett golv. Men kändes skumt att räkna/tänka så.
 
  • akvarium.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Jag hänvisar till experterna på ciklid.org, de vet "allt" om akvarier och ställningar.d^_^b

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61818

Jag hade själv 600 l akvarium på andra våningen i ett 50-talshus utan problem. Bänken bestod då av sex vitmålade lecablock och en en stadig skiva från en gammal köksbänk

// Patrik
 
Redigerat:
Vad var det som var skumt med att dela vikten på antalet ben? Att förutsätta att varje ben tog upp lika mycket vikt?
 
Såhär byggde jag min akvariebänk. Det är ungefär dubbelt upp mot dina liter... Det känns som man vill ha bra skuvhållfasthet åt alla håll. Därav dom breda "benen". Golvet håller än iaf =)
ip9y6u.jpg

Det är en till skiva som golv i konstruktionen (syns typ på nästa bild). Sen är allt bara ihopskruvat med en trygg mängd vinkeljärn. Materialet är såklart som vanligt "arbetskiva i ek" från bauhaus.
30b1b14.jpg
 
Hyreshuset lär väl ha gjutet betongvalv till golv, vilket knappast kan blir problem med vikten då.
 
Jag tror inte du kommer att få problem med hållfastheten nedåt, varken för benen eller golvet, med din konstruktion. Ben i tillräcklig tjocklek för att se bra ut håller vikten utan problem.
Däremot är det viktigt att konstruktionen är stabil i sidled så att den inte kollapsar vid en liten knuff åt sidan. Hur har du tänkt göra fogarna mot benen? Jag skulle rekommendera pluggade tappfogar som då även låser mekansikt.
/B
 
Gick med i ciklidforumet som ja blev tipsad om. Där tyckte en att jag skulle köra med: 45x70 reglar och 45x45 till ben.
nästan kraftigare en det jag tänkt, så var nog tur att jag fråga:p

Jag tänkte sätta ihop den med vanliga plug + skruv.
Tappfog vet jag inte riktigt vad det är. men gissar på att de är ena som en klyka och den andra tvärt emot. fick upp helt andra saker när ja sökte på bilder i google:p

Den kommer även ha sidor bakstycke och dörrar i mdf eller plywood, kanske inte skrev de i starten, men de nedre akvariet ska inte synas, stå inne i skåpet med massa tråkig teknik, rening mm.
 
Din ritning med regelben blir säkert väldigt bra. Jag hade mitt akvarium i motsvarande storlek på ett sådant stativ (snott från ett gammalt linneskåp) men utan stödben i mitten och det fungerade utmärkt. På ett eller annat sätt vill du bygga bänken så att du eliminerar risken för att den ska gå ner i spagat vilket annars kommer bli en mindre festlig tillställning. Du vill försäkra dig om att bänken blir helt plan över hela ytan (annars kommer akvariet vilja stå och vicka, det är dom inte gjorda för) och helt vågrät. Plan och vågrät är alltså två olika egenskaper, men båda är viktiga. MDF och Spån är relativt dåliga material eftersom dom lätt blir fula av vatten, dom sväller upp och fnasar i kanterna. Eftersom vattnet i karet kommer fördelas jämt påverkas bara viktfördelningen av om du lägger extremt mycket sten och grus i ena hörnet och inget i det andra. Men totalt, och i praktiken är det ett förnuftigt antagande att utgå från att hela karets vikt fördelas jämt över dess bottenyta. Dessutom kan jag skvallra om att om golvet är av någon sorts plastmatta kommer du få tryckmärken i mattan.
 
Tänkte bara ha sidorna i mdf/spån, tror jag ska köpa en bänkskiva i något matreal att lägga över. och skivorna ska behandlas i färg eller något..
 
Du kan nog med fördel ta en bänkskiva av limträ etc. och behandla på lämpligt vis mot vattnet samt lägga reglar 45x70 under den. Vet inte vad du menar med plugg och skruv. Om du bygger ramen av reglarna först så kan du limskruva skivor på tre sidor sen (baksidan och gavlarna). Ha på lim och sen skruva innan limmet är torrt. Då låser det konstruktionen i sidled väldigt bra, och det är som sas ovan inte oviktigt för ett akvarium.
 
Mr Handyman skrev:
Hyreshuset lär väl ha gjutet betongvalv till golv, vilket knappast kan blir problem med vikten då.
Översta lagret lär ju inte gilla det om det är sandat betongvalv. Hemma hos mig så sviktade den kakan bara jag tittade på den när jag hade tagit bort mina plastmattor.
 
med skruv och plugg menade jag bara som vanligt, hå i ena kortsidan och i kanten på andra, sen lite lim och skruv, (Själva ramen då)

Sandat betongvalv? är sånt vanligt? Låter lite underligt. men kan man ta reda på/se om man har sånt?
 
Utstrand skrev:
med skruv och plugg menade jag bara som vanligt, hå i ena kortsidan och i kanten på andra, sen lite lim och skruv, (Själva ramen då)

Sandat betongvalv? är sånt vanligt? Låter lite underligt. men kan man ta reda på/se om man har sånt?

Det är altså Betong konstruktion, sand som mellanlager med en magring betong ovanpå och jag tror att det var generellt så dom byggde under den tiden så förmodligen så har du det. Det blir inte så att grejerna trillar ner till grannen ändå för konstruktionslagret tar ju nog den tyngden.

Magringen hemma hos mig kan ju ha varit rätt kass blandning oxo, hade jag ställt ett sådant akvarium hemma hos mig så kanske jag inte skulle märka nåt heller, det blir ju hypoteser till slut.
 
hm, undrar vad man ska göra. Hört några fler som oroar sig för vikten mot golvet. jämfört med en ½ bil..
man kanske får köpa färdigmöbel ändå, eller gå ner i storlek, men känns trist..
 
P
Utstrand skrev:
hm, undrar vad man ska göra. Hört några fler som oroar för vikten mot golvet. jämfört med en ½ bil..
Kolla med fastighetsskötaren hur huset är konstruerat, men jag skulle nog köra. Är det bara betongvalv så är inte 4-500 k så mycket, speciellt inte om du sprider ut trycket genom att ställa hela möbeln på en skiva.

Jag skulle tippa att det bor folk i fastigheten som har vattensäng och de är inte heller så lätta,

// Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.