Osäker på om det här är rätt del på forumet så flytta om det behövs.

Tänkte att någon kunde vara intresserad av min lösning på mobil arbetsbänk

Var i behov av mer arbetsyta i snickeriet och ville även få till förvaring i samma lösning. Eftersom snickeriet är av det mindre slaget så behövde jag en lösning där arbetsbänken var mobil. Samtidigt var det ett krav att en skulle vara stabil och inte flytta på sig då man jobbade, varför en lösning där arbetsbänken ställdes på hjul rakt upp och ner gick bort.

Kom då att tänka på grundskolegymnastikens svettindränkta plintar som kunde rullas ut från redskapsförrådet genom att man tryckte på en pedal. Väl på plats sänktes plinten ner så att den vilade på sin träram och kunde således ta betydligt större belastning.

Lite googlande gav denna länk: http://www.sportime.se/Artistisk_gymnastik/Plintar/art=1217302

Principen är enkel och det mesta hade jag hemma eller kunde införskaffas för en billig slant på Biltema. Det som krävde lite funderade var att få in lyftanordningen på 95mm i höjd eftersom det plus köksskåpens höjd på 700mm och den tänkta torsionsboxen på 100 mm ger arbetshöjden 900 mm.

ImageUploadedByByggahus.se1341089144.271146.jpg
ImageUploadedByByggahus.se1341089157.852352.jpg

/M
 
  • Gilla
Färdmekaniker och 5 till
  • Laddar…
Fortsatte idag med att montera de begagnade köksskåpen, fräsa till låsanordningen och kapa till delarna för torsionsboxen.

ImageUploadedByByggahus.se1341172168.274702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även planer på att fälla in mitt hemmabyggda fråsbord, men vi får väl se om tiden räcker till. Man kan ju alltid förbereda så kan det bli ett senare projekt.

När ändå fräsen var framme snyggade jag till skåpluckorna så att de matchar lådorna. Fint ska de va :)

Upphöjt transportläge
ImageUploadedByByggahus.se1341172136.716018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nersänkt arbetsläge
ImageUploadedByByggahus.se1341172154.718700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
WaldenWoods och 4 till
  • Laddar…
Tjusigt! Har faktiskt själv funderat på den där lösningen vid något tillfälle men hittills har alla byggen blivit fasta.
 
  • Gilla
Färdmekaniker
  • Laddar…
Exemplariskt!

Nu kanske du skall ha massor av tunga saker i skåpen. Men om inte så kan man montera tex någon form av gummi i underkant på sockeln så kommer den förmodligen aldrig att flytta på sig.

Pär
 
Har lurat på det där med gummilist och jag tror att det kanske inte skulle funka helt hundra. Bänken skulle komma att stå för still!

Det luriga är nämligen att när man sänker ner det så kommer ena änden alltid att röra sig lite i sidled då hjulen ska lägga sig i viloläge. Då jag vill parkera bänken dikt an mot en vägg behöver jag därför knuffa till den lite för att få in den de sista centimetrarna mot väggen. Med tunga grejor i går det precis, med en gummilist är det nog kört... :)

Om om accepterar att den inte kommer hundra där man vill så är det ju en annan femma.

Torsionsboxen är för övrigt klar nu så slutliga bilder kommer snart.

/M
 
  • Gilla
Färdmekaniker
  • Laddar…
Du får flytta väggen dom där sista centimeterna i stället ;) För det är verkligen apptråkigt om den flyttar på sig när man jobbar. Fast det är nog ingen risk om du fyller skåpen och lådorna med fina verktyg.

Pär
 
Borde inte de bortre hjulen också vara riktade mot pedalen? Då hade den flyttat in sig mot väggen när den sänks. Kanske svårt att få den på rätt avstånd innan man sänker i och för sig, med en massa avskrapad färg som resultat.
Som det ser ut nu borde den ju röra sig rakt ner, är det inte en justeringsfråga? Hjulen lyfter förmodligen inte exakt lika högt/stannar i olika vinkel.
 
Jo ja jo men... ;-)

Som det är nu kommer bänken att sänkas rakt ner, precis som gymnastiksalen plint. Jag antar att det byggts så i gymnastiksalarna för att minimera att plinten far iväg när man sänker det och därmed riskerar att klämma sockeplastförsedda barnfötter. Jag har ju kopierat funktionen och därför har jag samma rörelsemönster.

Med båda hjulparen riktade mot pedalen kommer bänken att röra sig mot dig vid lyft och bort från dig vid sänk. Man skulle även kunna tänka sig att ha båda hjulparen riktade bort från pedalen, och rörelsmönstret blir då förstås omvänt. Så så långt är det väl mest en fråga om tycke och smak.

Själva sidorörelsen i mitt fall kommer dock mest från att ena hjulparet alltid kommer vara i "fel" läge då jag sänker, vilket gör att i fullt nedsänkt läge så rider fortfarande bänken lite på det felplacerade hjulparet. Det problemet kommer kvarstå även med hjulparen riktade åt samma håll om bänken dragits åt "fel" håll precis innan man sänker. Med fel läge menar jag då länkhjulen är vridna in under lyftaxel.

Detta problem är mer relaterat till att full frigång för länkhjulen i nedsänkt läge (av bänken) bara kan uppnås med en tillräckligt stor vinkeländring av lyftaxeln vilket via pedalen skulle stjäla för mycket utrymme i skåpet eller en adderad sockelhöjd som ger för hög arbetsbänk. Det är ju viktigt att länkhjulens infästning i transportläget är helt vågrätt. Annars får man problem med att bänken ogärna vi röra sig annat än rakt fram.

Man skulle säker med tid och tålamod kunna komma fram till en bästa kompromiss mellan alla de inblandade faktorerna, men den tiden finns inte till det här projektet. Det har redan tagit för mycket tid som det är :)

Den omvända lösningen är ju annars att ha fast monterade länkhjul och istället höja respektive sänka stödfötter som t.ex på en husvagn. Då har man ju full koll på var bänken hamnar och gummilisterna kommer till sin fulla rätt.

/M
 
Alltså, det är ju år och dagar sedan du lade in denna. Men vilken grym idé! Jag har en bokhylla som är platsbyggd för att täcka en säkerhetsdörr, men egentligen vill man ha tillgång till dörren. Jag har länge funderat på hur man ska få denna bokhylla på hjul och ändå få det att se ut som att den har en vanlig sockel. Även jag kom att tänka på gamla plintar i skolan och hittade därav din tråd. Kan man få mer tips på hur du gått tillväga? Eller tillverkar du denna fantastiska idé på beställning?
 
  • Gilla
Färdmekaniker
  • Laddar…
Även jag har kommit att tänka på gymnastiksalens plintar när jag funderat över flyttbara grejer i verkstan som behöver kunna stå still. Sökte och hittade denna tråd.

- Finns det verkligen ingen möjlighet att i någon form köpa motsvarande funktion färdig?
- Kan Tigger tänka sig att bygga på beställning? :)
- Någon som har andra idéer om detta?
 
Hoj!

Kul att det fortfarande kan komma till nytta! Om nu en gammal man minns rätt var det precis den bilden som StockholmM länkar till som jag hade som förebild. Det här är ju liksom inte raketforskning direkt. Materialet som jag byggde min lösning av var ju mest sånt "bra att ha" som låg hemma och skräpade som äntligen kom till användning. Stål från en skrotat vedpanna. Rör från gamla vattenledningar. Överblivna spillbitar och skruvar. Det enda som köptes var gängstången , länkhuvudet och hjulen. Samtliga från Biltema tror jag.

Min bänk är fortfarande fullt fungerande och har varit grym då man renoverar fönster och dörrar då man gärna vill kunna går runt hela arbetsobjektet. Det jag inte skrev ovan var att toppen på bänken är en nedfälld masonitskiva. Enkel att byta ut då den blivit allt för anskrämlig av lim och skräp.

Har dessvärre inte möjlighet att tillverka åt andra, saknar både tid och utrymmen att göra det på.

Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.