I den lilla byn Kungsör i västra Mälardalen byggde Gunilla och Stefan hus med hjälp av släkt, vänner, Byggahus forum och en byggbeskrivning från Svenskt Trä. Inköp av tjänster höll de nere på ett minimum.


Du kan läsa artikeln här: Byggde hus med en byggbeskrivning
 
E
Skrivet av: Niklas Edelström

Intressant att ni byggde utifrån byggbeskrivningar! Jag har själv tittat på byggbeskrivningar när jag byggt mitt hus, en mycket bra källa till kunskap. Om folk visste till hur mycket lägre kostnad man kan bygga ett sitt hus om man är beredd att göra en del själv och, som ni är inne på, ifrågasätta konventioner som får folk att betala alldeles för mycket.
 
E
Skrivet av: Uffe

Trevligt att ni fått det hus ni önskade.
Vad ni än gör, lägg inte era surt förvärvade pengar på en "Ispinne", för det är precis vad namnet säger, en ispinne, som man kan ha till groggen.
Den har mycket dålig verkningsgrad, oavsett vad förespråkarna påstår.
Det är otroligt manipulativ marknadsföring som ligger bakom denna bluff.
Räkna själv ut vad som händer när det nu fryser på, på "Ispinnen"
Is isolerar.
Varför skall man avfrosta sin frysbox?
Jo, Is isolerar.
Men vist det går ju att sälja konserverad gröt.
Mvh
Uffe. En som kan värmepumpar
 
T
G
Usch så tråkigt hus.
 
M
gäst skrev:
Usch så tråkigt hus.
Lever man ett intressant liv så gör det inget att man bor i ett tråkigt hus :)
 
kontorsråttan
– Vi har till exempel ingen eldstad, för att på så sätt undvika att behöva gå genom taket och så har vi låtit bli kopparrör och använder istället mer moderna rör i rör av aluminium och plast, fortsätter Stefan
Är kopparrör sämre än aluminium & plaströr?
 
Tomture61
Kopparrör till driksvatten är inte optimalt ur hälsosynpunkt.Sen är ju frågan vad som håller längst ,kostnad.
 
Tomture61 skrev:
Kopparrör till driksvatten är inte optimalt ur hälsosynpunkt.Sen är ju frågan vad som håller längst ,kostnad.
Det är inte hela sanningen, kopparrören tillför koppar till kroppen men studier visar att det är inom de nivåer som kroppen faktiskt behöver. Koppar i sig är inte farligt, men både för lite och för mycket intag kan vara skadligt.

Dessutom verkar kopparrören bakteriedödande, till skillnad mot plaströren.

Så det är inte riktigt så svart och vitt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.