Vi ska riva ett gammalt garage/carport på tomten och sedan bygga ett nytt hus på delvis samma plats. För det nya huset ska vi höja tomten ca 0.5m, och behöver en hel del fylle till det.

En tanke är då att nyttja delar av byggavfallet från rivningen av garaget som fylle. Tex betongplattan, lecablocken i väggarna och betongtakpannorna. Träfasad, takpapp och -läkt får gå till återvinningen istället antar jag.

Är det än bra eller dålig idé?

* Miljöaspekter. Ren betong borde gå bra, som jag förstår det, men målad betong kan vara värre pga urlakning av kemikalier från färgen. Är det helt förkastligt för miljön att lägga ner takpannor i marken?
Asbest, PCB och eternit är de ämnen jag vet om man ska hålla god utkik efter. Finns det fler?

* Finns det tekniska aspekter man måste ta hänsyn till? Betongen är armerad, hur påverkar det marken som blir ovanför fyllet tex. Hur stort eller smått behöver man slå sönder materialet? Fylla mot mur, är det skillnad mot att bara höja marknivån och slänta av?

* Påverkas dagvattenavrinningen av fyllets egenskaper?

:x :x
 
S
finns inga garantier att marken håller i ett senare skede när huset är där
 
Jag har för ett par år sedan gjort precis som du planerar göra. Skillnaden är dock att jag endast byggde en ny bastu på ytan, men allting har stått sig oerhört bra. Värt att nämna är att det var på en havstomt i Västerbotten där tjälen dessutom slår väldigt djupt. Hur det fungerar för dig är svårt att säga. Ett tips om du har tid är ju att låta fyllningen ligga något år innan bygget för att se hur marken tenderar röra sig!
 
  • Gilla
Vejby
  • Laddar…
Vi ska inte bygga huset på fyllet utan "bara" höja marken runt om. Under huset kommer det vara berg och riktig makadambädd. Men saker och ting hänger förstås ihop, ger sig marken runt om makadambädden iväg så lär det väl bli så att bädden rör på sig också.
 
Ja jag skulle inte oroa mig alltför mycket så länge ingen ringer miljökontoret och klagar. Jag fyllde upp med asfalt, krossad husgrund, cementringar och allt som fanns tillgängligt och lättåtkomligt för stunden. Ps. Gräs o växter växer extremt bra runtomkring och inga renar har dött av att beta på marken så jag tror inte att det är alltför miljöfarligt. Sen såklart, har man arbetat på ett smältverk i ett antal år så får man perspektiv och inser att det lilla som kommer ut när jag eldar plast och ölburkar i tunnan på gården inte gör någon skillnad ändå.. Tyvärr!

Kör på säger jag :)
 
Bra inte alla tänker som dig...
 
haavard skrev:
Bra inte alla tänker som dig...
Yepp, det håller jag med om. Jag älskar naturen och allt vad den står för samtidigt som jag inser att det jag som privatperson bidrar med vad gäller miljöförstöring inte är en tusendels droppe i havet. Ungefär som med "earth hour", det gör ingen skillnad varken till eller från.
Men ja, skulle alla tänka som en själv så skulle världen bara bra jobbig.
 
S
hekosi skrev:
Yepp, det håller jag med om. Jag älskar naturen och allt vad den står för samtidigt som jag inser att det jag som privatperson bidrar med vad gäller miljöförstöring inte är en tusendels droppe i havet. Ungefär som med "earth hour", det gör ingen skillnad varken till eller från.
Men ja, skulle alla tänka som en själv så skulle världen bara bra jobbig.
inte hört det d'r börja i liten skala?
 
Ju mindre fraktioner desto lättare blir det att packa. Tyvärr är det den lätta vägen för du ska ta kontakt med din miljöförvaltning för att få detta godkänt!
 
D09
vanligt att man använder tegeltakpannor etc till vägbyggnation. T ex skogsvägar

Leca etc fungerar fint som fylle.

Skulle inte oroa mig för det.

Givetvis kan miljöförvaltningen ha en åsikt om det hela men miljömässigt så gör det lite ( min uppfattning ).

Men få bort allt som inte är ren leca, tegel etc.
 
hekosi skrev:
Ja jag skulle inte oroa mig alltför mycket så länge ingen ringer miljökontoret och klagar. Jag fyllde upp med asfalt, krossad husgrund, cementringar och allt som fanns tillgängligt och lättåtkomligt för stunden. Ps. Gräs o växter växer extremt bra runtomkring och inga renar har dött av att beta på marken så jag tror inte att det är alltför miljöfarligt. Sen såklart, har man arbetat på ett smältverk i ett antal år så får man perspektiv och inser att det lilla som kommer ut när jag eldar plast och ölburkar i tunnan på gården inte gör någon skillnad ändå.. Tyvärr!


Kör på säger jag :)

Det gör visst skillnad, när man eldar plaster i en eldningstunna bildas dioxin pga för låg förbränningstemperatur, och det dioxinet hamnar hemma hos den som eldar eller möjligen hos grannen.
 
Takpannor betong leca är inte farligt, men kolla vad som gäller i din kommun.

Eternit är också ofarlig som fyll, men det är olika i olika kommuner om man får deponera det själv
 
larsbj skrev:
Takpannor betong leca är inte farligt, men kolla vad som gäller i din kommun.

Eternit är också ofarlig som fyll, men det är olika i olika kommuner om man får deponera det själv
Skulle vara intressant och få veta vilken kommun som tillåter asbest som fyllnadsmaterial. Avser inte med detta inlägg att få en uppfattning på huruvida asbest är farligt eller inte utan konstaterar torrt att asbest är miljöfarligt avfall oavsett kommun enligt lagens mening.
Alla rivningsmassor är avfall i lagens mening, oavsett om jag anser att t.ex. tegel eller betong är "ofarligt" och därför tillståndspliktigt. Sedan är det en annan pilsner om kommunen man bor i, är lätta och förståndiga att ha att göra med.
 
Har pratat med miljöförvaltningen och stadsbyggnadskontoret i vår kommun (Göteborg) nu.

1. Vi måste göra en rivningsplan och specificera allt material och hanteringen av dem
2. Riskämnen måste anmälas till miljöförvaltningen (asbest, PCB etc). Försiktighetsprincipen gäller!!
3. Man ska eftersträva rena fraktioner, inte blanda olika ämnen.
4. Om det inte finns några farliga ämnen i betongen etc går det bra att återanvända den som fylle. Återanvändning är det alternativ man bör sträva efter, om försiktighetsprincipen tillåter det. Tex sälja på blocket.
5. Nästa alternativ, om man inte kan återanvända materialet, är attåtervinna det. Dvs åka med det till återvinningsstationen och lägga det i rätt binge.
6. tredje alternativet, om man inte kan återvinna materialet, är att skicka det till förbränning.
7. Fjärde alternativet, om man inte kan förbränna materialet, är att lägga det i deponi.

Men för oss är det alltså ok att använda omålad betong, lecablock och betongtakpannor som fylle.

Eternit kan man få hantera själv, som privatperson, men inte om man lejer ut arbetet till någon annan. Vi har inte eternit, så jag frågade inte mer om det trots att det var lite luddigt det han sa.

Fogar, gråa, ska man se upp med. Kan vara PCB. Och isf är det inte bara fogen som ska hanteras som farligt avfall utan även delar av materialen som den sitter på.

Gammalt kablage är farligt avfall (inte elektronikskrot, som jag trodde)! Beror på att det är mycket mjukgörare och sådant i plasten.

Detta om miljöaspekten.

Nästa fråga är hur bra det är att använda rivningsavfallet som fylle, rent tekniskt. Hur små bör fraktionerna vara? Som en fotboll eller mindre, har jag läst. Kan det stämma? Blir mycket armering att såga av då...
 
Ju mindre desto bättre för då packar det ihop sig bättre. Om du paddar efter ni lagt ut det kommer du att krossa teglet och lecablocken i mindre bitar. Hur tänkte ni riva? Har ni ingen bekant med gas för att skära av armeringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.