Hej

Jag har kikat en del på fiskarhedens 1.5-plans hus och har fått följande ungefärliga pris för de olika åtagandena - alltså utöver själva byggsatsen. Eftersom jag vill göra en hel del själv (glad amatör) så undrar jag nu för de olika delarna:

1) Vilka delar är överprisade (borde gå att få billigare från lokal firma)
2) Vilka delar klarar man av att göra själv

Eftersom tittat på lite olika hustyper så skriver jag ungefärliga priser:

  • Platta på mark med värme (inkl material) : 250k
  • Stomresning : 150k - 190k
  • Utvändigt snickeri: 80k-110k
  • Invändigt grovsnickeri (regla up innervägar etc): 80k-120k
  • Invändigt finsnickeri (kök, golv, lister etc): 120k-160k
  • Invändig målning, tapetsering: 70k-80k
  • El: 100k
  • VVS: 160k
  • Kakling (inkl kakel): 90k

Detta är ju hela vägen till nyckelfärdigt, nåt jag inte tänker köra, men vilka delar ska jag ta bort!?
 
Är det inte du som bör känna vad du klarar av och inte?
De kompisar jag har som byggt FHV har skivat väggar, satt kök, tapetserat/målat, listat, spikat tak, lagt takpannor.
Alltså köpt grund och täta och låsbara 'hus'.
 
FredrikR skrev:
Är det inte du som bör känna vad du klarar av och inte?
.
Jag klarar nog av det mesta, bara jag har tiden. Men problemet är att det är just det som saknas, har familj med två barn och ett jobb att sköta. Men jag vill göra en hel del själv och då gäller det att veta vilka arbetsmoment som kan vara lämpliga. Det är väldigt svårt att veta hur mycket tid det faktiskt tar att regla upp ett helt hus om man inte gjort det tidigare.
Andra delen av frågan handlar om vilka arbetsmoment som man borde kunna få billigare om man handlar upp det själv.
 
Tycker stomresningen låter väl saftig, ny bygger jag förvisso bara ett enplanshus men med högt i tak och vi ger ju strax under 100 000kr med moms.

vad ingår i plattan?
Den tycker jag med låter dyr om det nu inte är markarbetet inräknat i denna utan bara plattan.

I mitt bygge så har jag valt att ta hjälp med följande.
Plattan
VVS
El
Stomresning
utvändigt skickeri
kakling

Sen gör jag det mesta invändiga arbetet själv, där var mycket småpill som var tidskrävande vilket gjorde att det var den dyraste arbetskostnaden.

Men som tidigare talare sagt, ta bort dem grejerna du anser dig själv kunna fixa och har tid till.
Just tiden är ju en asspekt att ta hänsyn till, de nya byggreglerna är ju i sig ett problem att man inte får flytta in förräns man är färdig och då har man ju dubbla boendekostnader osv att stå med som kostar mycket om det drar iväg på tiden, kan ju rent av vara ekonomiskt gynsamt att då tar mer hjälp än att lägga pengarna på att betala för både huset och det boendet man har under tiden.
 
Pumba skrev:
Tycker stomresningen låter väl saftig, ny bygger jag förvisso bara ett enplanshus men med högt i tak och vi ger ju strax under 100 000kr med moms.

vad ingår i plattan?
Den tycker jag med låter dyr om det nu inte är markarbetet inräknat i denna utan bara plattan.

I mitt bygge så har jag valt att ta hjälp med följande.
Plattan
VVS
El
Stomresning
utvändigt skickeri
kakling
I plattan ingår "basic" markarbete, dvs tomten ska vara röjd från träd och buskar och det ska vara "normala" förhållanden, dvs inget sprängning, pålning eller liknande. Får jag fråga hur mycket din platta hamnade på? Jag lutar nog att göra samma som du. VVS, El och kakling blir nog inge vidare att försöka sig på själv. Plattan är så kritisk så där vill man ha nån att skylla på. Stomresning behöver man vara många på och likaså utvändigt snickeri. Så jag siktar nog på att göra allt man kan göra ensam själv, så slipper man blir beroende av vänner och släkt också, det får bli en bonus.
 
bjolo360 skrev:
I plattan ingår "basic" markarbete, dvs tomten ska vara röjd från träd och buskar och det ska vara "normala" förhållanden, dvs inget sprängning, pålning eller liknande. Får jag fråga hur mycket din platta hamnade på? Jag lutar nog att göra samma som du. VVS, El och kakling blir nog inge vidare att försöka sig på själv. Plattan är så kritisk så där vill man ha nån att skylla på. Stomresning behöver man vara många på och likaså utvändigt snickeri. Så jag siktar nog på att göra allt man kan göra ensam själv, så slipper man blir beroende av vänner och släkt också, det får bli en bonus.
Som det ser ut så kostar vår platta ca 230 000kr inklusive grävning för 162 kvadrat.
Lite sådär halvsvårt att säga exakt då alla delar är uppdelade och vissa bitar ingår med annat.
Tex VVS vet jag inte den faktiska kostnaden för just plattan, jag har ett totalpris för allt vvs arbete, det lilla som är i just själva plattan vet jag ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.