Har länge dragit mig för att renovera i källaren, men nu är de dags. Så har tänkt och bygga ett eget ventilationssystem som ska ventilera under platon mattan.

Tips och ideer är välkomna!

Här är lite vad jag tänkt
Två st ventilationsfläktar från biltema (1 sugande och en blåsande). Jag har ett ganska långt rum (9m)
så tycker det blir för lite med enbart en sugande fläkt. därför har jag även tänkt montera en blåsande.
Platonmatta som är tätad vid dörrar och intill fläktarna
Har gjort en ritning (skratt undanbedes haha!!) på hur jag tänkt.
Ritning platon.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De röda linjerna markerar hur jag tänkt täta mot vägg så att fläkten inte suger från enklast möjliga närhet. likaså med den blåsande fläkten. (givetvis kan man öppna några få hål här och var för att få lite mer rörelse). Ge mig gärna tips här.De blåa linjerna markerar vart platonmattan ventilerar upp mot vägg. den sugande fläkten kommer också att blåsa ut genom vägg och ut ur huset.Den blåsande kommer jag ta luften från rummet .


Vad tror ni om detta, kan det fungera? systemet isig blir väldigt billigt om man får det att fungera.
 
Man brukar väl ha ett upphöjt golv man ventilerar under? Behövs nog en rejäl för för att suga under ett Platongolv.
 
Har själv byggt mek. ventilerad platon i en källare. Jag körde på platons egna fläkt samt dimensionering av "luftintag" genom platon-firman (sjukt dyrt båda två).

Kan säkert funka att bygga med egna fläktar. Dina "luftintag/öppet mot vägg" ser dock ut att vara lite för stort tilltagna. I mitt fall tror jag att jag hade totalt ca 1.5 meter "öppet" på ca 40 m2 i två rum. Detta var alltså platon-firman som räknade ut. Om jag vore du skulle jag placera en liten öppning vid trappen (?) och en öppning i hörnet i det lilla rummet.

Är osäker på om du då behöver den "blåsande" fläkten, det är inga stora luftströmmar som behövs för att ventilera luftspalten.
 
Tror inte att en blåsande fläkt är bra. Risk för att luft blåser upp ur springor istf sugs ner.
Om en fläkt inte räcker så är det bättre med två sugande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.