Hej!
Jag håller på och bygger ett hus tillsammans med min mamma. Bygget är nästan klart och allt har gått ganska bra, även om det på sluttampen har blivit rejält bråk om pengar eftersom byggaren har "missat" att vi har offert/entreprenadavtal med fast pris och har trott att han kan fakturera hur mycket som helst (typ en miljon mer än i offerten/entreprenadavtalet). Ev. så får det bli en ny fråga om det.

Det stora problemet just nu är dock omfattande markarbete som byggaren har utfört utan överenskommelse.

En tidigare byggare grävde av elen till huset. Vi kom överens med vår nuvarande byggare att de skulle fixa det och gräva ned elen i ett rör, flytta på ett par stora stenar som låg för nära den nya trappan och fixa en hård yta vid trappan.

I stället för att göra det vi kommit överens om har de grävt bort stora delar av tomten på framsidan av huset med blommor, rabatter, stenar, träd, buskar och annat, grusat stora ytor (inkl. gjort en grusgång på andra sidan huset) och lagt på jord med någon typ av växt som jag tror att man definitivt inte vill ha i en gräsmatta. Som inte det vore nog fanns det dessutom minst fyra sorters fridlysta växter som de har grävt bort eller täckt över med jord.

Byggaren började med att skylla på en anställd som enligt honom gjort allt det här på eget bevåg men det senaste är att han säger att de har fått "tolka" ritningarna från arkitekten. Det finns dock inget markarbete på någon ritning så vad de ska ha tolkat förstår jag inte. Och, i stället för att tolka, dvs. gissa, hur svårt hade det varit att kontakta arkitekten eller oss och fråga?

Jag tror att det vi kom överens om skulle ha kostat högst 10-20k men byggaren har skickat fakturor för markarbete för minst 200k-250k för det är massor med arbetstid/maskiner/grus/jord osv. i mer än en vecka.

Jag har protesterat mot fakturorna och sagt att byggaren får återställa allt, vilket han vägrar.

Vad gör man?
 
Du bestrider fakturorna och betalar inte. Om han vägrar återställa får ni göra valet om ni ska ha kvar det som det är, eller om ni ska ta in någon annan som får göra jobbet och försöka få er nuvarande entreprenör att betala för kalaset. Vilket ni inte kommer lyckas med.
 
  • Gilla
Öbolandet och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Klassiskt i markbranschen, det är tyvärr sedan generationer en bransch med en och annan oseriös och egensinnig småföretagare. Och dess individer/företag lever lite på upplägget gräv först utan att fråga och ta sen konflikten om fakturan. Lite irländska asfaltsläggarupplägget.

Du får bestrida fakturan och de får återställa vad de har ställt till med. Konsumenttjänstlagen är tydlig här.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Om nu entreprenören hävdar att ritningarna var otydliga, så blir det nog väldigt svårt att kräva återställande, men du borde inte behöva betala för deras extra obeställda grävande. Om du har ett fastprisavtal som baseras på ett arbete som de trodde var större, så har de ju redan fått betalt för det arbetet.
 
  • Gilla
Öbolandet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.