Vi bygger med hustillverkare med totalentreprenad och fick namn på den byggare som skulle bygga åt dem(oss).Kollade med kronofogdemyndigheten att han har statliga skulder(femsiffrigt).Vad gör vi nu?
 
Det är inte alla banker som ställer upp med servicen av kreditupplysning för byggare. Min gjorde det inte - trots att jag är mycket nöjd med banken.

Det är ganska onödigt att begära ytterligare kreditupplysning vilket ändå inte förändrar situationen. Skatteskulder går före andra så du kan krasst räkna med att byggaren inte har stora chanser till kredit på byggmaterial. Välj en annan byggare eller - om du har tid att vänta och byggaren vill fixa sin skatteskuld snabbt - avvakta tills han är 'ren'.
 
yonna skrev:
Det är inte alla banker som ställer upp med servicen av kreditupplysning för byggare. Min gjorde det inte - trots att jag är mycket nöjd med banken.

Det är ganska onödigt att begära ytterligare kreditupplysning vilket ändå inte förändrar situationen. Skatteskulder går före andra så du kan krasst räkna med att byggaren inte har stora chanser till kredit på byggmaterial. Välj en annan byggare eller - om du har tid att vänta och byggaren vill fixa sin skatteskuld snabbt - avvakta tills han är 'ren'.
De ska börja göra grunden om ett par veckor,så det är dåligt med tid.Och kan man välja annan byggare ,vi har ju ett kontrakt med hustillverkaren?
 
Jag uppmärksammade inte att huset byggs på totalentreprenad. Då är det husföretagets problem. Hoppas du lagt in penalty vid försinkad leveransdatum ;).
 
yonna skrev:
Hoppas du lagt in penalty vid försinkad leveransdatum  ;).
Det har vi.
 
Jag tror inte du har möjlighet byta ut byggare i entreprenaden då du förmodligen skrivit på att du köper hela kitet och då entreprenaden förmodligen inte ger dig möjlighet byta delar i denna i detta skede.

Men jag skulle själv tagit upp problemet med min (alltså min egen utvalde!) kvalitetsansvarige och bett honom varsko byggledaren - att man alltså håller ett litet extra vakande öga på just denne byggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.