Om ändå alla entreprenörer hade samma inställning...
 
Hemmakatten
Som motvikt till alla historier om hemska hantverkare, vill jag berätta att vi inte heller har ett enda fel att anmärka på. Detta gäller grundläggare, schaktare, markanläggare, snickare, plåtslagare, takläggare, murare, elektriker,vvsingenjör, rörmokare. (vi har delade entreprenader) Just nu dock har vi ett problem med fönsterentreprenören, som vi räknar med skall lösas i morgon.
 
Kul att höra, vi är också nöjda än så länge. Visserligen har jag bara hunnit bilda mig en god uppfattning om markenreprenören än så länge, men de som monterar huset byggde åt en kompis och han var nöjd med dem så att det verkar lovande. :)
 
Jag tror, eller vill iaf tro, att 90% av alla entreprenörer har den inställningen. Åtminståne bland egna företagare -anställda har ofta en helt annan attityd.

Sen finns det ju rötägg och det är oftast dom som lyfts fram. Tyvärr.
 
Alla gör väl fel ibland. Det viktigaste tycker jag är att man står för sina fel och rättar till dom.
 
Jag undrar om Hemmakatten kan nämna vilken elektrikerfirma som användes, eftersom ni verkar vara nöjda med dom. Eller? Finns mer utförlig kommentar till hur just dom utförde sitt uppdrag?
 
Hemmakatten
Detblirnogbra skrev:
Jag undrar om Hemmakatten kan nämna vilken elektrikerfirma som användes, eftersom ni verkar vara nöjda med dom. Eller? Finns mer utförlig kommentar till hur just dom utförde sitt uppdrag?
Jovisst kan jag nämna elektrikern. Vad som är viktigt att veta är att vi bygger lösvirkeshus, arkitektritat med flera, för många kanske lite udda lösningar. Vi har haft en ständig dialog med alla. Vad gäller elen så har vi efterhand ändrat belysningsplanen en del, kommit på att vi vill ha åskskydd och överspänningsskydd. Vi har dragit mycket kabel ute för belysning och annat. Vi har dessutom köpt fast belysning (spottar och downlights) själva då detär speciella sådana vi vill ha. Inget av detta har varit några problem. Vi har en mycket bra dialog med elektrikern. Hitills har vi 'bara' fått en faktura och den är helt rimlig och ok. Påslaget för elkabel och annat har varit rimligt. En annan stor fördel är att snickaren känner elektrikern. Snickaren o elektrikern samordnar arbetena, alla jobb är noggrant och snyggt utförda. Han har alltid kommit när han sagt han skulle komma.

Denna elektirker bor i Täby, norr om Srockholm. Vi har tidigare (förra huset) anlitat en annan elektriker som är mycket duktig som bor söder om stan i Botkyrka. Var bor du själv? EFtersom elektrikerna har så mkt jobb vill de helst inte åka flera timmar till ett jobb.
 
ACME skrev:
Jag tror, eller vill iaf tro, att 90% av alla entreprenörer har den inställningen. Åtminståne bland egna företagare -anställda har ofta en helt annan attityd.

Sen finns det ju rötägg och det är oftast dom som lyfts fram. Tyvärr.
Ligger nog mycket i att egna företagare är mer benägna att göra ett bra jobb. Tyvärr är nog ett av problemen att allt för många tar på sig allt för mycket jobb och sedan reder de inte ut det, med ett dåligt resultat i slutändan.

Har råkat ut för helkassa hantverkare som jag anlitat i jobbet och som gjorde precis tvärt om mot vad vi hade gjort upp om. De skulle isolera ett par långa kylvattenslangar längs med en roterande axel och det var mycket viktigt att slangarna förankrades ordentligt mot axeln. Jag hade tagit fram fästdetaljer som de skulle använda och gav dem följande instruktioner:
1. Använd dessa fästband för att förankra slangarna.
2. Ring mig på mobilen om något problem uppstår.
3. Jag ska besiktiga jobbet innan ni åker härifrån.
Vad tror ni hände?
De hördes inte av och när jag gick för att kolla hur det gick strax före lunch så var de försvunna. De hade ansett sig klara och åkt. Istället för att använda fästena som jag försett dem med hade de använt något brett gummibandsliknande elände, det gick att dra ut slangen en halvmeter från axeln. Det slutade med att vi fick göra om jobbet själva istället.

Sedan har jag en elektriker som jag anlitar regelbundet och han är fantastiskt duktig. Jag behöver aldrig tvivla på att jobbet blir rätt utfört. Så jag har sett båda ändarna på skalan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.