För ca 8 år sedan lämnade jag in en bygganmälan om att jag skulle koppla på kommunalt vatten. Efter någon månad fick jag tag i någon som kopplade in, det var PEM-slang draget till tomtgränsens så han skarvade på och grävde ner 5-6 meter in till huset. Har fungerat bra sedan dess.

Några månader efter det, fick jag en beslus om att jag skulle skicka in verifikation från KA att det är gjort enligt beslutad kontrollplan som de också bifogade. Däribland skulle man se till att kringfyllning skulle följa VA-AMA, anmäla till besiktning 3 dagar innan anslutning och liknande vettiga saker. Tyvärr kom denna informationen bra lång efter jobbet var gjort...

Så jag prövade huvudet-i-sanden och gjorde ingenting. Nu har jag fått en påminnelse...

Om jag inte skickar in besiktningsprotokoll, får jag inget slutbevis.

Någon som känner till processen lite noggranare? Vad borde jag gjort, vad gör jag nu?
 
-MH- skrev:
För ca 8 år sedan... Nu har jag fått en påminnelse...
:eek: Jösses.
 
Vad händer om du hävdar att du har skickat in protokollet för flera år sedan och ställer dig helt oförstående till detta sent uppkomna krav?
Konstigare saker har välan hänt än att postgången fallerar.
 
Fasiken, kanske skulle lagt denna tråd i 'Bygglov'. Var är moderatorerna när man som bäst behöver dem... :)
 
3 minuter bort
 
Men var var det som hände när det begav sig?
-Skickade du in bygganmälan och drog igång utan att ta reda på dina skyldigheter?
= Om du själv var kvalitetsansvarig kan du väl skicka in nödvändiga handlingar, men be om dispans för besiktningen?

- Om kommunen shabblat och informerat dig för sent om dina skyldigheter så får du väl göra det du kan, och be dom stå för det extraarbete dom orsakar...
 
Jag skickade in en bygganmälan och hörde inget av kommunen på den tiden som man måste vänta innan man får starta, och sen så satte killarna igång att gräva och dra rör.

Minns inte om jag satte mig själv som KA på bygganmälan.
 
Så, vad skall jag ha slutbeviset till egentligen? Det verkar som om det bara är att säga att det inte finns något protokoll, så är saken klar från kommunens sida?

Är inte så säker på juridiken i det hela.
 
-MH- skrev:
Så, vad skall jag ha slutbeviset till egentligen? Det verkar som om det bara är att säga att det inte finns något protokoll, så är saken klar från kommunens sida?

Är inte så säker på juridiken i det hela.
Du har fått ett bygglov som gäller om du påbörjar arbetena inom 2 år och avslutar inom 5 år. När du är klar skall dett ameddelas kommunen så att de kan utfärda ett slutbevis, altså en bekräftelse på att du fullföljt ditt bygglov. Utan detta slutbevis så har i teorin ditt bygglov förfallit och ditt tidigare godkända bygge är numera ett svartbygge.........
Kontakta kommunen omgående och hör hur du gör för att få ditt slutbevis.
 
-MH- skrev:
För ca 8 år sedan ........................." Efter någon månad fick jag tag i "någon" som kopplade in"................., det var PEM-slang draget till tomtgränsens så "han" skarvade på och grävde ner 5-6 meter in till huset.

vad gör jag nu?
Vem var "någon" och "han"? En rörfirma? Hoppas du anlitade en rörfirma, gärna en auktoriserad. Då borde saken förenklas.
 
volvo skrev:
Du har fått ett bygglov som gäller om du påbörjar arbetena inom 2 år och avslutar inom 5 år.
Saken gäller bygganmälan, inte bygglov. Gäller samma sak då?
 
Rapid skrev:
Vem var "någon" och "han"? En rörfirma? Hoppas du anlitade en rörfirma, gärna en auktoriserad. Då borde saken förenklas.
Auktoriserad?

Det var en rörfirma som jag kände, och han tog hjälpe av en VP-installatör som hade en minigrävare. Allt var vitt.
 
-MH- skrev:
Auktoriserad?

Det var en rörfirma som jag kände, och han tog hjälpe av en VP-installatör som hade en minigrävare. Allt var vitt.
Bra! Du har en stor fördel av detta!

Du har använt kommunalt vatten i 8 år. Får du vattenräkning? Har kommunen installerat VA-mätare? Har kommunen släppt på vattnet eller gjorde din rörmokare detta?

Jag har inte lusläst strängen så noga så måste fråga; har du sökt bygglov? Fråga: behövs bygglov för anslutning av ett rör eller räcker det med bygganmälan?
 
-MH- skrev:
Så jag prövade huvudet-i-sanden och gjorde ingenting. Nu har jag fått en påminnelse...
Om jag inte skickar in besiktningsprotokoll, får jag inget slutbevis.
vad gör jag nu?
Det kanske finns någon som har bättre förslag men här är mitt förslag:

Skicka in ett intyg att jobbet blivit utfört på ändamålsenligt sätt. Referera till Rörfirma X AB som utförare av röranslutning- och ange VP gubbe X AB som utförare av återfyllnad
Underteckna intyget med dig själv som Byggherre/Kvalitetsansvarig.
Avakta byggnadsnämdens svar.....


Under förutsättning att dina hantverkare är OK ( har förtroende) ur kommunens synvinkel så tror jag saken kommer att lösa sig på ett bra sätt.
 
Redigerat:
Rapid skrev:
Du har använt kommunalt vatten i 8 år. Får du vattenräkning? Har kommunen installerat VA-mätare? Har kommunen släppt på vattnet eller gjorde din rörmokare detta?
Få se nu. Jag har kopplat mig på grannnens VA-anslutning, så någon ny mätare har inte installerats (vi delar lika). Jag undrar om inte rörmokaren var och skruvade i (grannens) anslutningspunkt (där även vår gemensamma mätare satt och sitter).

Enligt vad jag har pratat med kommunen så skall detta vara OK. Kommunala vattnet sitter ca 300m bort, och när grannen fick bygglov för sin villa så var hon tvungen att erbjuda mig vatten om jag så önskade. Annars hade hon inte fått något bygglov.

Jag har inte lusläst strängen så noga så måste fråga; har du sökt bygglov? Fråga: behövs bygglov för anslutning av ett rör eller räcker det med bygganmälan?
Nej, endast bygganmälan. Skall räcka tydligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.