Hej!

Planerar bygga ut mitt lilla badrum i min bostadsrätt med en dusch genom att slå ut väggen till en garderob som den gränsar till. På detta sätt kan man skapa ett 80x80 duschutrymme. Lägenheten är byggd på 50-talet så badrummet är väldigt litet, man får alltså inte plats med rullstol med dagens planlösning och kommer heller inte få det enligt min plan. Min fråga är om kommunen i samband med att jag gör bygganmälan om denna förändring kräver att jag bygger om så att detta badrum också blir rullstolstillgängligt enligt rådande standard vid nybyggnation. Det skulle kräva betydligt mer arbete.

Som jag förstår det kräver bygganmälan en fackmässig VVS-ritning så jag måste alltså anlita en person med VVS-kompetens som kan göra en korrekt ritning först. Detta är så klart en kostnad, och ifall kommunen kräver en större ombyggnation är frågan om jag kommer bedöma kostnaden för byggnationen och ritning värt det.

Badrummet hör till ett sovrum med egen ingång och jag vill kunna hyra ut den delen till inneboende och göra den till en etta. Enligt styrelsen är detta OK, eftersom det betraktas som inneboende, och inte uthyrning i andra hand. Med tanke på bostadssituationen för studenter i Sthlm ger detta möjlighet att sänka mina boendekostnader och samtidigt fixa bra boende åt en student. Detta förutsätter att det finns ekonomi i projektet.

Slutligen, kan man få ROT-avdrag för detta?

Tacksam för tips och råd!
 
Jag har inte hört talas om att man ställt tilgänglighetskrav vid små ombyggnader i lägenheter, men det är ju iofs inte mer orimligt där än i många villaombyggnader.

Jag är inte så säker på att stadsbyggnadskontoret verkligen kräver en VVS ritning vid bygganmälan. Om du pratar med en bra VVS firma så kan de troligen dels berätta om vad som brukar behövas i form av underlag, dels hjälpa dig med handlingarna om de behövs.

Borde gå att få ROT för det.
 
Tack för svar!

Huset har inte hiss och jag bor inte på markplan så frågan är om rullstolstillgänglighet ens är aktuellt i detta fall. Men man vet ju aldrig hur det är med lagar, ibland är de helt orimliga.

Den stora frågan är nog om existerande avlopp för handfatet på 50 mm kan användas för båda dusch, handfat och eventuellt en golvbrunn. Jag får fråga VVS-firman om det. Om det inte går så får jag lägga ned planerna för att göra nytt större avlopp är nog väldigt omfattande och dyrt.
 
Det som kan ställa till det är om det kan räknas som en ny lägenhet. Då är det en lovpliktig delning av bostad och då kan tillgänglighet krävas... Hör med bygglovsavdelningen!
 
O
Glöm inte bort styrelsens godkännande om du ska bygga om badrummet. Med tanke på att du dessutom vill riva en vägg så krävs styrelsens tillstånd. se till att få det skriftligt! Du kan råka illa ut om du inte har styrelsens tillstånd!
 
solipsist skrev:
Tack för svar!


Den stora frågan är nog om existerande avlopp för handfatet på 50 mm kan användas för båda dusch, handfat och eventuellt en golvbrunn. Jag får fråga VVS-firman om det. Om det inte går så får jag lägga ned planerna för att göra nytt större avlopp är nog väldigt omfattande och dyrt.
Golvbrunnar för dusch finns med 50mm utlopp så det bör gå (däremot inte för badkar). Det är troligen bra om det går att köra med grövre dimension (mindre risk att du behöver rensa avlopp). Om jag fattat rätt så har du andra avlopp i rummet redan? Då bör det inte vara någon större sak att byta ut röret fram till en punkt där det blir grövre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.