A
Hej,

Projekterar en s.k. attefallstillbyggnad där ett helt nytt badrum ska byggas på 2a våningen. Stadsbyggnadskontoret ville ha "rörritningar" och därför undrar vad som är minimum att ha med och hur det ritas? Det kommer vara rakt ovanför befintligt badrum där avloppsstammen finns i nedervåningens golv (rakt under grönmarkering), Jag har tänkt att VV/KV kommer dras från tvättstuga för att få en större dimension, eftersom där finns VVB med PEX 22 (tror jag). Från fördelare i tvättstugan är det ca 2,5m lodrät samt 3,5m till det nya badrummet (röd/blå markering).

Kommer ha badkar, dusch, wc och tvättställ (samt bastu) i det nya badrummet. Vilka dimensioner rekommenderar ni och hur ritar jag detta på enklast möjliga sätt?
 
  • Skalenlig ritning av badrumsplanering med markeringar för kallt och varmt vattenledningar i rött och blått samt bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror du klarar dig utmärkt med det du redan lagt upp. Är så mycket bättre än den handritade "inre vvs" ritning jag skickade in på min attefallsstuga. Den gick igenom....:crysmile:
 
A
Haha perfekt. Men borde inte ex avloppsledningar och vv/vb vara utmärkta och dimensioner?
 
Tänkte du kunde fortsätta lite till, det är bara att painta vidare. )
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Räcker med avloppsrör.
 
A
Ok! Tack. Då gör jag det... hela ritningen är från paint...

men vilken dimension skulle ni tagit på rören med tanke på förbrukarna? Pex Rör i rör?
 
A
Om någon annan har denna frågeställningen så kan jag meddela att vi idag fick startbesked. Rörritningen var som nedan inkl förklaring, allt i paint. Mer behövdes inte...

Med det sagt, jag fick inte svar på min sista fråga; vilken dimension skulle ni använt er av med tanke på förbrukarna?
Förbrukare:
1 x Toa, (kallvatten)
1 x Dusch, (kallvatten + varmvatten)
2 x Handfat, (kallvatten + varmvatten)
1 x Bad, (kallvatten + varmvatten)

Antar jag också behöver ett mindre fördelarskåp i tvättstugan, här kommer tappvatten-ledningen upp ur golvet i ena hörnet, eftersom VVB står i källaren under. Dels för att jag behöver göra tillkopplingen där för framledningen till det nya badrummet (och ett fördelarskåp i badrummet för de olika förbrukarna), men också för att såklart få tätt och i framtiden kommer tvättstugan renoveras och då blir skåpet och allt annat inbyggt i väggen istället (därav bra med vattentätt fördelarskåp).

Vad är enklast för en "hobbysnickare" som mig, Plast/Pex-baserat eller metall? Vilket fabrikat är enklast att ha att göra med, även med skåp och dess lösningar? Roth, Uponor, LK? Hellre smidigt/enkelt än billigt förutsatt samma kvalitet såklart.
 
  • Enkel rörritning i Paint för vattenledningar till badrum med märkta förbrukningspunkter.
  • Färgkodad rörritning med förklaringar för avlopp och vattenledningar i ett hus, gjord i Paint.
Beklagar det finns ingen röris som kommer att svara dig om denne inte får sälja materialet till dig med hutlös pålaga.
Googla det finns info om dimensionering
 
Jag tycker LK gör bra prylar. Ganska lättillgängliga när de gäller att köpa saker, typ fördelarskåp, kopplingar och pex rören.
Finns på flera webbshoppar som har ett bra sortiment med dem.
Jag skulle köra 20mm pex som matning till fördelaren i badrummet, därifrån 16mm till varje förbrukare.
Då kan man fylla badkar och tvätta händer samtidigt som toan fyller på utan att man tappar för mycket tryck i systemet.
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
A
Tack! Ja det var ngt sådant jag tänkte också. Var inne på ngn dimensioneringssajt. Men nu står jag i valet och kvalet mellan fördelarskåp eller utanpåliggande fördelare, typ vattete, men som går in i väggen igen till de andra förbrukarna. Känns ju enklare att slippa fördelarskåp med allt vad det innebär, både pris och installationskrav.

annan fråga, vid vilken tidpunkt trycktestar man? När allt sitter som det är tänkt inkl väggar, men innan tätskiktet?
 
Hellre då 22 mm pex till fördelaren och fortsätta med 15 mm pex, (RIR givetvis)kopplingarna till dessa är billiga och går att köpa överallt. Men med 22 från pannan kommer du få spola lite(vet inte hur långt det är till pannrummet) innan det blir varmt. Å andra sidan har väl 22 pex typ 18 i innerdiameter så det kanske blir bra.
 
@InsidersUnited LK har 20mm eller 25mm pex. Kan du syfta på Uponor 22mm? Kolla väggtjockleken så ser man att LKs 20mm är tunnare, de blir typ samma innediameter på 22mm uponor som lk 20mm pex..

Jag skulle inte ha extra isolerade rör om du drar i ytterväggen. Har själv lagt pex i yttervägg och de är vanliga: Funkar fin fint även när de är 15minus ute.
 
  • Gilla
Eikichi87
  • Laddar…
A
T tobben87 skrev:
@InsidersUnited LK har 20mm eller 25mm pex. Kan du syfta på Uponor 22mm? Kolla väggtjockleken så ser man att LKs 20mm är tunnare, de blir typ samma innediameter på 22mm uponor som lk 20mm pex..

Jag skulle inte ha extra isolerade rör om du drar i ytterväggen. Har själv lagt pex i yttervägg och de är vanliga: Funkar fin fint även när de är 15minus ute.
innebär det att Uponor har högre kvalitet med tjockare gods, eller betyder det att LK har en bättre tillverkningsmetod/röruppbyggnad?

Ang rör med isolering, tänkte för att vara säker på att kondens inte ställer till det i väggen, eller blir det ingen kondens?
 
Kondens kräver att man har luft runt röret som kan avge sin fukt och bytas ut mot ny fuktig luft som kan bygga på mer fukt osv. Ligger röret inuti isolering så hindrar man luftutbytet het enkelt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.