Jag ringde Österåkers kommun för att kontrollera om jag behöver bygglov för braskamin och de sa samma som min kamininstallatör och samma som man läser överallt på nätet, "Nej, enbart bygganmälan".
Jag gjorde en sådan med hjälp av min kamininstallatör och skickade in. Jag fick som svar ett det krävde kompletteringar därför att: "Föreslagen placering mot ytterväg och rökkanal som mynnar starkt ovan takfot bör omstuderas". Vad betyder detta? "mynnar starkt ovan takfot"?
Jag har ringt inspektören men de svarar inte, dock så svarar inspektören snabbt på mail. Inspektören vägrar att förklara (alltså jag har nu i tre mail frågat rakt ut att jag inte förstår den meningen, men han bara ignorerar den). Jag har dock bokat tid för bygglov över disk, men skulle ju vilja veta vad han menar (de säger även att jag är fri att söka bygglov, men att det är "tveksam om bygglov kommer att beviljas").

Är det bara jag som inte förstår vad som är fel?
 
  • Gilla
Peoplebeer
  • Laddar…
mynnar starkt ovan takfot
Låter ju som om skorsten sticker upp för högt ovanför taket?
Enligt boverket: "Skorstenar ska vara en meter 1 meter högre än tacktäckningen och minst i höjd med nock."
 
Eller om de kanske hade tänkt skriva "strax ovan takfot" och menar att skorstenen är för låg i förhållande till nocken (alternativt blir lång och ful/svårsotad för att nå upp över nocken), vilket verkar rimligt med tanke på placeringen mot yttervägg.
 
mulpac:
Jag tänkte nog också att de menade "strax", men det stämmer inte då den är ritat i höjd med nock som reglerna säger (dvs den blir lång/hög istället, men så har ett par grannar också så det borde inte vara problemet).

Forward:
Jag vet inte hur du får "mynnar starkt" till att vara för hög, men du har nog rätt om innebörden :) Är det bara så att jag inte är tillräckligt bra på svenska för att förstå meningen? Den blir ju rätt hög då jag har ganska rejäl lutning på taket (38 grader), men den är inte ritad över nock.

Enda invändningen jag kan tänka mig är just att det blir fult, men jag tog mig en tur i omgivningen för att just kontrollera om det ser konstigt ut och upptäckte att det var flera hus i närheten som hade så. Det är ju dock lite märkligt att de inte kan säga det när man frågar vad de menar.
 
Jag tror de inte vill att du har kaminen vid ytterväggen, och att röret går igenom take strax ovan takfoten. Det är inte så snyggt heller enligt min mening, men det spelar ju ingen roll. :) Grannarna våra har så, och jag har för mig att det var lite gnäll om det vid bygglovsansökan (helt nytt hus).
 
Genom att hota med att jag ringer imorgon på hans telefontid (jag har försökt utanför den 1,5h som de har på morgonen) så fick jag via mail ett längre och bättre svar. Alla skorstenar över 2m (i vissa fall 2.5m fast inte speccat vad vissa fall är) kräver bygglov. Dock säger han inte vad de anser gör mitt fall extra tveksamt.
På torsdag får jag träffa någon där och diskutera lösningar. Riktigt obra att kamin med alla rör redan står i vardagsrummet eftersom det beställdes av kamininstallatören direkt när de hjälpte mig fylla i bygganmälan (som de sa precis som byggnadsnämnden skulle gå igenom....). Väldigt obra situation det här som var precis vad jag ville undvika genom att ta hjälp av en kamininstallatör (jag gör allt själv i vanliga fall). Oproffsigt av dem att inte ha koll, det är det enda jag behöver dem för egentligen (sedan är det förstås tyvärr i slutändan mitt ansvar hela alltihop).
 
Till saken barco!

Du inser kanske att bygglovshandläggaren "egentligen" har rätt map placering av kamin/skorsten.
Är det omöjligt att placera kaminen vettigare, så skorstenen kommer närmare taknock?
Lägg gärna upp ritningar här så kan du få värdefulla tips.

Skorstensdetaljerna som i så fall är fel kan du säkert få returnera till tillverkaren.

Lycka till med kaminen. Nu är det kallt och bråttom!

//KoW
 
Hej barco! Hur slutade det hela? Räckte det med bygganmälan? Om inte, beviljades bygglov? Är själv inne på samma spår, dvs avser placera kamin vid yttervägg vilket kommer resultera i en över 3 m skorsten som då "mynnar strax ovan takfot". Vet att det skiljer sig fr kommun till kommun, förutsättningar på plats etc men ändå intressant att höra slutet på din story..
 
Jag har för mig att man ändrade detta med kravet att den skulle sluta ovanför nock, eller?

Och att den bara skulle gå 1 meter över taket.
 
1 meter över taket, men minst upp till nock.
 
ichgary skrev:
1 meter över taket, men minst upp till nock.
OK,

mitt bygglov är dock beviljat med en skorsten som inte går över nock:)
 
Det är vad som står i boverkets rekommendationer, är nog inte lagstadgat :)
 
ichgary skrev:
Det är vad som står i boverkets rekommendationer, är nog inte lagstadgat :)
Boverket skriver i en av sina publikationer:

"bör dels mynna över nock, dels minst 1,0 meter över taktäckningen"

Ger mig dock f-n att när sotarmästaren kommer och ska inspektera den ger han inte klartecken:x

Sannolikt tillbaka till gå med placeringen av den öppna spisen, och sedan kontakta komunen och sotarmästaren.
 
Redigerat:
Jo, jag var nere på byggnämnden och la fram mitt "case" för en bygghandläggare (inte den jag mailat med). När jag tjuvkikade på pappren han hade på sin sida bordet så såg jag att han skrivit ut svaret på anmälan som jag fick och där strukit över "starkt" och skrivit dit "strax". Alltså var det ett skrivfel som förvirrade mig och den första handläggaren vågade helt enkelt inte erkänna det (trots fråga på fråga).

Nåja, det var helt enkelt så att skorsten över 2m strider mot detaljplanen (vilket både kamininstallatören och framför allt receptionisten på byggnämnden borde känt till kan man tycka). Det innebär att bygglov krävs och jag lämnade då in ansökan om bygglov direkt när jag var där. Det tog fram till nu i onsdags innan svaret dök upp och det var som tur ett ja. Kamininstallatören kom dagen efter och gjorde klart jobbet (han vill väl fakturera) och imorgon kommer sotaren och besiktigar.
 
Detta är inget konstigt. Det fungerar likadant i Stockholm. Om takhuven är tillräckligt lång vill man granska detta och kräver då ett bygglov, var gränsen går minns jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.