Hej!
I sommar kommer jag att bygga ett enkelt trädäck åt min dotter med familj som bor i Paristrakten i Frankrike. Tänker mig att göra en grund med betongplattor. Är det någon som har erfarenhet av skillnader och likheter av att bygga trädäck på de breddgraderna där det inte blir någon tjäle i marken?
Trädäcket kommer att bli 410x310 cm
 
Vi hyrde ett hus i sydfrankrike en gång. Där fanns en balkong av betong i söderläge. Man fick vänta en timme efter att solen gått runt hörnet innan det gick att beträda balkongen. I paristrakten är ju klimatet beskedligare och dessutom ska du använda trä så jag har svårt att se några särskilda problem.
 
Fast ett Trädäck blir varmare än Sten och betong.
 
Då förstår jag inte hur du tänker. Volymvikten för natursten är ca 2,7, för betong 2,3 och för fur 0,5.
 
Egen erfarenhet, utan matematik! Har du testat att gå på en altan i 30 graders värme?
 
  • Haha
Psan
  • Laddar…
Ja, senast idag, men jag tror dig inte. Materialens värmekapacitet följer volymvikten. Ett betonggolv som exponerats för 30° solsken en hel dag är mycket värre.
 
Var det varmt eller j-vligt varmt?
 
Vi har ett trädäck runt huset i söder och västerläge som jag går ut på barfota dagligen, och det är uthärdligt trots att vi har haft runt 30° flera dar i rad nu. Balkongen i sydfrankrike gick överhuvudtaget inte att vistas på ens med skor förrän efter flera timmar.
 
Två helt olika förutsättningar som du beskriver. Jag jämför trädäck några meter från husfasad och cementplattor med samma förutsättningar. Då är trädäcket hetare men cementen buffrar värmen längre pga dess massa.
 
Vi kommer nog inte längre. Du tror inte på det jag säger och jag tror inte på det du säger.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Vi kommer nog inte längre. Du tror inte på det jag säger och jag tror inte på det du säger.
Jodå, det gör jag men det visar sig att det kan variera beroende på olika omständigheter.
 
Jo det är klart att det finns fler parametrar som påverkar värmeöverföringen. Cementplattor har dessutom lägre volymvikt än betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.