Det blåser upp till strid med Trafikverket, om bullerdämpande åtgärder i samband med att en motortrafikled byggs utanför vårt hus.

Verket har lovat en bullermur, som sen blev ett plank, som sen skulle gå tvärsöver markbädden till vårt enskilda avlopp (!), som sen skulle gå i kanten av vägen men vara för lågt för att ha effekt... och nu har de fått för sig att det ska gå uppe på tomten, där det gör som minst nytta, men kan inte förklara hur det ska gå i tomtgränserna så att det kommer vidare till nästa fastighet.

Det budet var ett "detta-eller-inget"-förslag, dvs, ta det här eller så bygger vi inget alls... Jag har bett dem att i så fall skicka beslut med besvärshänvisning, så får vi ta det den formella vägen. Jag har på fötterna rent juridiskt, men tänker ändå be om hjälp.

Har någon varit med om liknande tvist?
Erfarenheter, lärdomar?
Är det någon som kan juridiken kring sådant här?

Jag vet, jag har bara beskrivit problemet lite översiktligt nu, men kompletterar gärna med detaljer allteftersom.
 
harry73
Får man fråga vilken motorväg det är?
 
Mja, det ska bli en motortrafikled, men den blir rätt trafikerad.
 
harry73
Är det entreprenören eller trafikverket som du har problem med?
 
Y
I just typen av ärende, så vet jag ej.
Men hantera byggen på ens mark så; när dom väl fått din första underskrift så ändrar dom hejvilt sen. Kör inspelningsapp i telefonen, ha koll på alla dokument, få allt skriftligt.. osv.. för som sagt, när allt väl är igång så blir det inte så som dom har lovat..
- men du får en riklig kompensation; på någon hundring...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
I just typen av ärende, så vet jag ej.
Men hantera byggen på ens mark så; när dom väl fått din första underskrift så ändrar dom hejvilt sen. Kör inspelningsapp i telefonen, ha koll på alla dokument, få allt skriftligt.. osv.. för som sagt, när allt väl är igång så blir det inte så som dom har lovat..
- men du får en riklig kompensation; på någon hundring...
Ja, den sortens tankar har ju onekligen slagit mig. Naiv som man är så tror man ju att det som är sagt gäller, men tyvärr, det blir att dokumentera allt.
 
harry73 harry73 skrev:
Är det entreprenören eller trafikverket som du har problem med?
Både och, antar jag, men ytterst Trafikverket, som är ansvarig myndighet. Det är det jag kommer att trycka på, att ansvaret trots allt ligger där.
 
Eftersom de nu har lovat någon form av bullerplank/vall så borde det finnas en bullerutredning. Börja med att begära en kopia av den och kolla vad det står där angående eventuell placering, utformning, höjd mm. Se till att hålla kontakt med grannarna och försök komma överens om vad som är bäst för er gemensamt.

Prata med Trafikverkets projektledare, brukar gå att hitta för varje projekt på deras hemsida. Brukar också finnas en ansvarig markförhandlare för varje projekt, hen kan du också prata med. Når du ingen framgång där så går det ju alltid att prata med projektledarens chef.

Juridiken har jag ingen aning om men det finns ju gränsvärden angående buller att förhålla sig till. Placerar de bullerplanket fel så är det ju bortkastade pengar och de kan bli tvungna att göra ytterligare åtgärder.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
harry73
När dom handlade upp projektet beskrev de vilka åtgärdar skulle göras. Det bör stå i tb:n (tekniska beskrivningen).
Vad står där?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
När dom handlade upp projektet beskrev de vilka åtgärdar skulle göras. Det bör stå i tb:n (tekniska beskrivningen).
Vad står där?
Hm, intressant fråga. Ska kolla upp.
 
R
Trafikverket i utan tvekan den sämsta statliga enhet vi har i Sverige. Utan att nämna för mycket så är deras inställning att de är allsmäktiga. Vi bestämmer hur när och vad vi ska göra och ingen annan har något att säga till om.
Deras handläggningstider är ett skämt. 3 månader för att ens öppna upp ett ärende och sen om man enligt dom missat nått och behöver komplettera. Ytterligare 3 månader innan de kollar på det igen.

Spara varenda mail, spela in varenda samtal och se till att du har allt juridiskt med dig annars så kör de över dig fullständigt om de vill vill..
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H
Sälj huset till trafikverket eller på den öppna marknaden desto fortare desto bättre.
Det finns inget värre än trafikljud.
Tråkigt doc att måsta lämma sitt älskade hus men ljudet från vägar är ett otyg.
 
H H-Thomasson skrev:
Sälj huset till trafikverket eller på den öppna marknaden desto fortare desto bättre.
Det finns inget värre än trafikljud.
Tråkigt doc att måsta lämma sitt älskade hus men ljudet från vägar är ett otyg.
Nej, nej, nej, nej... NEJ. Jag har lagt ner för mycket av mig själv i det här huset.
Nej.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Ärendet är inte komplicerat. Börja med vilka normer som gäller i detta fall avseende
ljudnivå och dess omfattning (Dessa uppg. finns på kn miljökontor) Är det inom planlagt
område så finns noggranna underlag, annars normer. Skyddsvall el. bullerplank (betong)
är idag std. för detta och går att få till mycket bra. Mätningar bör ha gjorts för detta, annars
måste det ske så att man vet vad man talar om. Trafikverket jobbar hela tiden med en
kravbild, man måste själv ha klart för sig vad man vill och vad som kan krävas.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.