Står du ut med att åka tio minuter till i bilen eller på pendeltåget kan jag tipsa om områdena Norsbol och Lidatorp i Nynäshamn.
Kika på http://www.hemnet.se , välj kommun Nynäshamn.
Priserna ligger för nyckelfärdiga hus utan inredd övervåning på 1.7-2.2 mkr. Verkar rätt vettigt tycker jag..

 
Det låter bra men frågan är vem ska inreda övervåningen :-/
Det kostar mera att göra det i efterhand om man ska anlita folk att göra det.
I Johans fall skulle jag rekommendera att få hela huset byggt och ta allt "standard" för att sänka kostnader.
 
KarlXII skrev:
Står du ut med att åka tio minuter till i bilen eller på pendeltåget kan jag tipsa om områdena Norsbol och Lidatorp i Nynäshamn.
Kika på [länk] , välj kommun Nynäshamn.
Priserna ligger för nyckelfärdiga hus utan inredd övervåning på 1.7-2.2 mkr. Verkar rätt vettigt tycker jag..
Rekomenderar inte lidatorp i Nynäs.Har hört en del dåligt om det området...
Däremot skall det byggas i segersäng,nynäs.Det är Småa som bygger och det tror jag var med inredd ö-v.
 
Har hört en del dåligt om det området...
Intressant....
Vad kan det vara för dåligt då?
 
Johan skrev:
Vi har under en längre tid letat efter begagnat hus söder om stan=Sthlm. Områdena vi letar i är framförallt Haninge,Huddinge samt Tyresö.

Jag har på senare tid fått för mig att det kanske vore möjligt att bygga ett nytt hus istället till någorlunda liknande penning?. Är det så?.

De enda krav vi har är att huset har vardagsrum,kök,3 sovrum,arbetsrum,1 badrum,1 toalett samt gärna ett allrum. BOA bör vara minst 140 kvm. Det totala priset får
inte överstiga 2.5 miljoner.

Eftersom jag själv inte har några som helst erfarenheter
av att bygga hus,så är egna arbetsinsatser begränsade.
Det svåra är nog att få tag på en bra tomt i de områdena du räknar upp, är tomten kuperad så ryker en del i sprängning och schaktning. Men annars så borde du klara den budgeten.

Räkna med en kostnad på mellan 8 000 och 10 000 kr per inredd kvm i huset och ett par hundra tusen för byggherrekostnader som bygglov, VA-anslutning osv.

Om du känner dig osäker som husbyggare så ställ som krav att ditt hus byggs på totalentreprenad, då har du bara en motpart och du slipper samordna en massa hantverkare.
 
Får du bara tag på en hyfsad tomt så vore det väl ingen omöjlighet!Men hitta tomt är ju inte lätt.Vi har själva köpt nyckelfärdigt götenehus i Vårsta, går på 2,4 med 1550kvm tomt.Gå in på www.gotenehus.se å titta på villor i grupp.
 
Vilket av deras hus är det ni har byggt då?
 
Det finns inte med i katalogen men huset vi köpte är ett enplanshus på 127kvm,(hus 7 om du går in och tittar på deras hemsida-Vårsta)men det finns även större sluttningshus och 1½ planare men dom är 100tkr dyrare.
Ingick i priset gjorde oxå carport å separat förråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.