Tänkte göra en vinterträdgård på ena husgaveln.
Hur ska man tänka om jag ska ha ingång till källaren från uterummet/trädgårn(tänkte använda en hiss jag har i uthuset så det blir ett schakt på ca 2m) nu är källarluckan i köket o den ska bort

Ska man nita uterumsplattan i grunden till huset eller ska den flyta fritt? Kommer bli mycket fönster ochuterummet blir ca 5m högt
 
Din fråga är om ett plattan till ett uterum skall fästas i grunden. Informationen om hiss, källardörrar, hissar mm är inte viktiga för frågan förmodar jag. Förutom att jag inte skulle vilja ha en källaren som jag inte kommer ur när strömmen går.

Eftersom fönstren och det övriga uterummet skall fästas i fasaden borde det väl vara bäst att sätta fast plattan också. Att det inte rör sig relativt huset. Det viktiga är förstås att göra underarbetet så djupt att det inte blir några rörelser. Eller i alla fall så små som möjligt.
 
Då är frågan hur anslutningen till grunden på huset bör gå till? Borra in järn och gjuta ihop med uterumsplattan?
Husgavelns fasad kanske bör bytas mot nåt mer fukttåligt? Exempel på hur det bör utföras?


Hissen är ett helt annat kapitel. En handikapphiss som satt i kåken då vi köpte den. Den har moddats för vertikal lyft, skena 90grader och platta man står på.12v. Ett galet men kul projekt
 
Plattan skall inte förankras i huset! Lägg plast eller 10mm cellplast mot husväggen innan du gjuter plattan till uterummet. Om plattan sätter sig något så kan man dra sönder husgrunden.
 
Anade att cellplast ska vara mellan nya o gamla men vi ska ju ha ny ingång till matkällarn från utbyggnaden( ca2,8m x 0,8x0,8 hisschakt ) så den biten måste gjutas ihop med huset, kåken står på bra mark o har inte rört på sig sen 1930 så bör gå om man packar grunden
De stora fönsterpartierna ska dom fästas flytande på nåt vis mot huset för att undvika spänningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.