Vi ska bygga ett "kataloghus" undrar om dom även reser såna vintertid .Har tänkt att gjuta plattan i höst
 
Vi ska bygga ett "kataloghus", markarbete från augusti, huset kommer i november - preliminärt, eftersom slutbeställningen inte är gjord änn.

mvh hanneli
 
När vi har pratat om husbygge med folk vi känner så säger alla i 'det gamla gardet' att man ska bygga bo på våren, som djuren gör, annars bygger man in fukt. Men husleverantörer borde ju veta vad dom gör, tyckte bara att det var en rolig kommentar!
:)
 
Jag har hört tvärtom; att det är bra att bygga på vintern eftersom luften är så torr då. Vidare kan det eventuellt vara lättare att få tag på hantverkare vintertid eftersom alla verkar vilja bygga på sommaren. Vi hoppas bygga under vinter/vår för inflyttning i början av sommaren!
 
vatten skrev:
så säger alla i 'det gamla gardet' att man ska bygga bo på våren, som djuren gör, annars bygger man in fukt.
Kan det månne ha att göra med att på 'deras' (alltså inte djurens ;)) tid var det mer ovanligt med prefabricerade hus, då gällde i större utsträckning lösvirke, med åtföljande långa tider innan huset var vädertätt ;)
När det gäller dagens prefabricerade hus så är det ju tätt för vader och vind tämligen omgående :)

MVH//Christina.
 
byggimpert;
Förmodligen har du helt rätt! Dagens sätt att hantera material och bygga på är ju helt annorlunda mot förr. :)
 
En fördel med att bygga på vintern, som jag inte tänkt på men som en husfabrikant påpekade för mig, är att tomten inte blir lika sönderkörd. Men det förutsätter ju tjäle en bit ner förstås och det kan man ju inte lita på att vintern bjuder i hela landet ;-)
 
Vi gjorde grunden 17 jan, i Norrbotten, inte den 16 jan för då var det minus 17 grader, allt över 5 minus tyckte min markkille.Resultatet blev bra...Huset restes efter 3 dagar. 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.