Jag har precis flyttat in i ett borohus från 1986. Huset är byggt med krypgrund på en en tomt som delvis är urspröngd ur berg och delvis utfylld. Vid köpet besiktades krypgrunden utan anmärkningar och inga tecken på fukt kan ses. Under en kall vecka under denna vinter (ca -26C) mätte jag upp temperaturen i krypgrunden till +1,0C.

Utrymmet i krypgrunden är ca 1,0 m högt och i detta planerar jag att anlägga en vinkällare på 3x3 m2 (ca 1000 flaskor).

Som jag tänker nu så planerar jag att lägga 100 mm markisolering i botten, lägga 150 mm 16-32 (singel) på detta för att därefter mura väggar av leca eller lättbetong.

Bör man lägga någon fuktspärr?

Någon som har några erfarenheter eller idéer från likanden projekt?

/Jocke
 
Inga erfarenheter, men liknande tankar. Jag skulle vilja ha en matkällare i min krypgrund (ca 1,2 m högt utrymme). Hade du tänkt ha ingång uppifrån huset (lucka i golvet?)?
 
Ok då är jag inte ensam i alla fall. Ja jag tänker använda mig av en befintlig lucka i golvet.
 
Jag har funderat på att försöka gräva ner lite till på ett begränsat område så att man kanske kan få ståhöjd. Man får väl hålla sig en bit ifrån ytterväggarna då så att man inte riskerar sättningar i grunden.

Om du skall lägga 25 cm material på befintlig botten blir det ju bara 75 cm höjd kvar, det känns ju rätt trångt. Jag antar att du också vill gräva ner lite?

Fuktspärr bör man absolut ha, men om man lägger cellplast kanske den räcker som fuktspärr? Annars är det väl inte så svårt att lägga ett lager plast till om det krävs.

Min största farhåga är att man ändrar klimatet i krypgrunden. Jag har också torrt och fint i min grund, men vad händer om man börjar gräva, murar upp väggar, isolerar golvet mm?

Hur hade du tänkt anslutningen av väggarna till taket (blidbotten?). Min blindbotten består av masoniteliknande skivor (tror de kallas asfaboard). Skall man mura så högt det går och sedan lägga en tryckimpregnerad syll överst mot blidbotten? Så ser det ut vid min hjärtvägg mitt i grunden.
 
Hej !
Hittade detta inlägg som du gjort, fundera på en liknande lösning, nyfiken på hur det gick för dig om man kan få lite tipps.

magnus.p.karlsson@tdc.se
 
  • Gilla
Kanonkul
  • Laddar…
Hallå!

Såg att det fanns 2 trådar om vinkällare i krypgrunden idag hehe.

Jag har en påbörjad i min krypgrund, uppmurat under yttre hall och kanske 140cm i höjd där nere.
Lucka i golvet och en stege/trappa ner. Belysning i trossbotten och marken är täck av singel.

Jag har inte torrt i min krypgrund... Har gjort en rejäl åtgärd av den, finns i en annan tråd för intresserade :) Men "vinkällaren" är inte åtgärdad men där finns heller inget byggspill eller dyligt. Bara avsaknad av plast, vilket ska dit, men den är avskilld från resten av krypgrunden då den är uppmurad som en egen grund eller utbyggnad.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.