Hej

Vår granne startade sommaren med att bygga, vad han tyckte var en friggebod på 15 kvm, precis på tomtgränsen mot oss (innan stod en liten bod, 6 kvm, gavel mot gavel på våran gäststuga). Hävdade sedan att han inte kände till regeln om att bygga 4,5 meter från tomtgränsen. När vi lämnade två förslag till honom, om vad vi skulle kunna godkänna, sökte han bygglov hos kommunen och fick det. Dessutom fick han godkänt för 17 kvm!

I detaljplanen för området står att man har rätt att bygga garage, förråd eller uthus vid en (1) tomtgräns. Denna granne har redan ett garage vid den andra tomtgränsen. När vi påtalade detta för stadsbyggnadskontoret, menar de att garaget inte står direkt på tomtgränsen utan ca 2 m innanför, vilket skulle innebära att de har "sin tomtgräns byggnad" tillgodo! Kan det verkligen vara så?

Grannens byggnad ligger med baksidan, ca 7 m långt, längs hela altanen på vår gäststuga (det är en villatomt på1400 kvm, så det är även väldigt nära vårt boningshus). Se bifogad bild!

Vi har tänkt att överklaga bygglovet, om vi har någon chans, vad tror ni?
 
  • DSC_12230001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_12580001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_12590001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_08750001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_08550001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_12130001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan blir ju då lite hur det befintliga garaget passar in i detaljplanen. Om ex. detaljplanen tillåter en huvudbyggnad på säg 150kvm och en komplementbyggnad på ex. 40kvm som får ligga på tomtgränsen.

Då finns det egentligen inte utrymme för ytterligare en byggnad på tomten.

Troligen har kommunen godkänt detta som en mindre avvikelse från detaljplanen, då beror det mycket på hur planen är formulerad om man skall bedömma ifall det verkligen är en mindre avvikelse. Kommunen får ovillkorligen inte bevilja en större avvikelse. Om alla 3 byggnaderna rymms inom den tillåtna totala byggytan för tomten så tror jag inte du lyckas med ett överklagande, men om bygget både strider mot antal byggnader och överstiger totalytan mer än marginellt så kanske ett överklagande skulle kunna fungera.

Begär ut planen från kommunen.
 
Vad har du för en granne som bygger sådär? Sabbar ju hela er altan till gäststugan?
Jag skulle överklagat, det där kan inte vara ok.
 
Som tidigare nämnts, vad står verkligen i detaljplanen, totalt?

Definieras "vid tomtgräns" som exakt i tomtgräns? Finns det en regel om 4,5 meter utöver det?

Om det nu är så att det är 4,5m från tomtgräns som är begränsningen, är inte allt närmare än 4,5m från tomtgräns att betrakta som "i tomtgräns" då?


Står garaget verkligen 2 m från tomtgräns då?
 
Tomtgränsen definieras inte över huvud taget. Så här står det i detaljplanen:

"Garage, carport och uthus får placeras i gräns mot en (1) granntomt".

Någon ytterligare beskrivning eller definition kan jag inte hitta.

Dessutom upptäckte jag precis detta:

"Högst 20 kvm av punkt- och korsprickad mark (på vissa strandtomter) får bebyggas"

När jag tittar på situationskartan ser jag att ca 20-25% av deras huvudbyggnad ligger på sådan mark. Detta innebär att betydligt mycket mer än de tillåtna 2o kvm har bebyggts i dagsläget!

Inte nog med detta, i beslutet om bygglov står det följande:

FÖRESKRIFTER
Marknivå i gräns mot granntomt ska utföras i samråd med berörd granne.

Vad betyder det? Visst verkar det finnas en del konstigheter i detta bygglov?
 
Jag tolkar det som att 1 komplementbyggnad (ej bostadshus) får placeras direkt mot gränsen mot 1 granntomt. 2 m är inte direkt mot gränsen, 0.5 m kan man däremot kanske anse vara ett gränsfall. Håller du med kommunens handläggare om att garaget ligger ca 2 m från gränsen? Isåfall tror jag inte du har något att hämta på den punkten.

Intressantare är då begränsningen av hur mycket som får byggas på prickmark. Har grannen redan utnyttjat sina 20 kvm och den här nya friggeboden OCKSÅ står på prickmark så kan du ha något att gå på där.

Marknivå-föreskrifterna betyder i princip att om grannen vill ändra marknivån (fylla ut eller gräva ur) i gränsen mot dig, så ska du ha gått med på det. Återigen, exakt hur mycket som man kan anse är en förändring är öppet för tolkning - vill han lägga på ett nytt 5 cm tjockt lager matjord tror jag inte du tjänar på att överklaga.
 
Vad är det för kommun som dessa märkliga byggnadsregler? Borde inte vara tillåtet att bygga närmare än 4.5m från tomtgräns. Ni har dessutom sjö / strandläge. Era möjligheter att få bort grannens bygge är svårt att bedöma. Själv hade jag anlitat experthjälp, dvs jurist. Spontant infinner sig också kommentaren: "vilket svin till granne du har". Hoppas du håller forumet uppdaterat med händelseutvecklingen. Det finns alltför många falll med långa trådar där man aldrig får veta utgången.
 
Juridiken kan jag inte bedöma. Kan man tänka sig att grannen upplevde att man från er gäststugealtan hade stor insyn på hans strand och tomt och att han av det skälet ville avskärma sin tomt ?
Alldeles oavsett, kalasfint läge ni har.
 
Det är inte helt ovanligt att komplementbyggnad får placeras nära eller direkt på tomtgränsen.

Lite lustigt att i detaljplan föreskriva att man får bebygga 20kvm av prickmark, hela tanken med prickmark är ju att stoppa bebyggelse helt på prickad mark.
 
Redigerat:
@ hempularen:
Ja, jag håller med om at det är en lustig formulering, jag har inte sett något liknande i min kommun. Däremot är det vanligt (här) att "korsprickad" mark endast får bebyggas med uthus/komplementbyggnad.
 
Jag har idag fått alla bygghandlingar på fastigheten och av dem att dömma har han redan utnyttjat sin rätt att bygga på kors och prickad mark. Dessutom har han ett garage som står ca 0.50 cm från en annan granntomt, dvs han har redan utnyttjat sin rätt att bygga i tomtgräns också.

Bagarn: Jag håller med om din spontana bedömning av min granne.

Daviden: Innan bygget fanns en del buskar som skymmde den direkta insynen. Tyvärr fick vi ta ned större delen av den växtligheten för att se ut över vattnet över huvud taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.