Att bygga nära sjön är väll ett väl diskuterat ämne och reglerna som gäller är olika från kommun till kommun men allt som oftast så handlar det väl om ca 100 meter ifrån vattnet. Nu till min fråga som jag aldrig fått något riktigt svar på, hur stor ska en "vattenpöl" vara för strandskyddslagen ska gälla?
 
Hemmakatten
Det kan räcka med en bäck.
 
Ajdå, det lät inget vidare. Jag får börja leta hål i lagen eller samla ihop pengar för mutor ;)
 
Hemmakatten
Det enklaste är att gå in på kommunernas kartor via internet. där finns (ofta under naturområden, vattenområden etx.) utmärkt var strandskydd gäller.

Det finns naturligtvismöjligheter att köpa en tomt där strandskyddet redan är "i anspråktaget" av byggnad eller pga området i sig. Och det går faktiskt att få bygga närmare än 100 eller 300m (lite olika strandskydd beroende på område o naturvärden) vid vissa situationer.
 
Strandskydd gäller vid alla sjöar, hav, bäckar, åar o.s.v. förutom de områden där det har upphävts i detaljplan.
Om jag hade varit intresserad av att bygga nära vatten har jag nog börjat leta i detaljplaner på kommunens hemsida.
 
Jag tackar för tipsen, och på något sätt kommer det nog lösa sig. Annars får man väl anpassa sig efter reglerna.. :)
 
Det finns många bäckar utan strandskydd- även utanför detaljplan.
 
Japp, "mindre" vattendrag har ofta minskat strandskydd (25 meter här i Västerås kommun, vet inte om det är så överallt) och de allra minsta vattendragen är helt undantagna från strandskydd.

Vad som gäller för er kan länsstyrelsen svara på.
 
Jag ringde kommunen i samma fråga (bor i norra halland) och mannen påstod att man numera var mkt hård med de 100 metrarna om inte speciella skäl fanns. särskilt som det varit rablder på gotland för ett tag sedan hade politikerna blivit mycket hårdare sade han.
 
trind skrev:
Jag ringde kommunen i samma fråga (bor i norra halland) och mannen påstod att man numera var mkt hård med de 100 metrarna om inte speciella skäl fanns. särskilt som det varit rablder på gotland för ett tag sedan hade politikerna blivit mycket hårdare sade han.
De är ganska hårda med strandskyddet, men det har också givits kommunerna utökad rätt att i översiktsplaner peka ut områden där det ska få byggas kustnära, samt upphäva strandskyddet i detaljplanerade områden.

Det man är hård med är dock inte just 100 meter, utan det strandskydd som råder i det aktuella området. Där jag bor är strandskyddet 300 meter, men i själva villaområdet är strandskyddet upphävt av detaljplan.
 
W
trind skrev:
Jag ringde kommunen i samma fråga (bor i norra halland) och mannen påstod att man numera var mkt hård med de 100 metrarna om inte speciella skäl fanns. särskilt som det varit rablder på gotland för ett tag sedan hade politikerna blivit mycket hårdare sade han.
Nu vet jag inte vad du menar med norra halland men är det byggnadsnämnden i kungsbacka de menar så har det godkännt samtliga avvikesler från strandskyddsbestämmelserna som varit uppe på arbetsutskottet (och därmed även byggnadsnämnden) så kommer du dit kan du vara lugn.
 
Jag har longitud och latitud på min "önskade" byggnadsplats. Men kartan över kommunen visar koordinater i X och Y. Någon som vet hur man räknar om? Nåja, Skulle tippa på att det ligger 70-100 meter ifrån vattnet, och en släkting sitter i byggnadsnämnden så man kanske kan lyckas..
 
Hemmakatten
Jag, och säkert många andra, hoppas på - och anser! - att korrumptionen i de svenska småkommunerna håller på att försvinna. att ha en sådan approach (svågerpolitikskorrumption) när du söker förhandsbesked eller bygglov är förhoppningsvis OCH med alla säkerhet inte framgångsrikt. Som arkitekturstuderande borde du också kunna uppskatta de detaljplaner som försöker premiera goda bostadsområden och god arkitektur både vad gäller infrastruktur, bostäder och kringliggande eventuella kultur- och naturvärden.

Nej, du borde ta kontakt med tjänstemännen på bygglovsavdelningen på ett tidigt skede. Du borde presentera med både bilder, photoshop och ritningar ett hus som passar in i naturen, gör så lite påverkan som möjligt och som samspelar med omgivande miljön. Du borde ha genomfört geoteknisk undersökning både vad avser husets placering men framförallt vad gäller avloppslösning samt vattenförsörjning.

Helst skall du dessutom TILLFÖRA området någoet. T.ex. en grusväg som gör det enklare för allmänheten att komma ner till sjön. Eller iordningställande av en stig med gångbrädor över sankigt område ner till sjön.

Det viktigaste alla kategorier är att du har giltiga skäl för att erhålla strandskyddsdispens. En mycket bra. och hållbar anledning, är att marken redan är ianspråktagen. Dvs. det finns redan ett uthus vid sjön eller en brygga eller en liten friggebod som folk haft som sommarstuga de senaste åren. Att tomterna på båda sidor om din tomt fått bygga är INTE skäl nog för att du skall få bygglov.

Du får klura på det och kolla igenom reglerna för strandskyddsdispens.
 
Redigerat:
Det finns normalt inga andra giltiga skäl än att marken redan ingår i "ianspråktagen" tomtmark eller att allemansrätt av annan orsak inte kan utövas på marken. Oaktat att den enskildes intressen ska vägas in så tillämpas denna s.k. proportionalitetsprincip inte när det gäller nybyggnad i strandskyddsområde. Till skillnad från nya PBL så har det enskilda intresset svagt stöd i Miljöbalkens lagtext.

En i bland uttorkad bäck kan fortfarande medföra strandskydd. I detta fall fick dock sökanden dispens men omständigheterna var mycket speciella:

https://lagen.nu/dom/mod/2008:36

Här en site som omvandlar koordinater:

http://rl.se/rt90
 
Redigerat:
Mycket bra tankar där Hemmakatten! Tusen tack, och tack gråsten för den länken. Har nu markerat ut mina positionerna på kommunens strandskyddskarta och det visar sig att min drömplats ligger 1 meter på rätt sida. Skönt, även om det inte ger någon som helst garanti. Publicerar en bild från aktuell plats :) Tyvärr ger den inte rätt känsla. den tallen som står längst ner är en riktigt megatall (jämför med mer normala träd som står bredvid) och man är långt över den i verkligenheten. Skulle vart intressant att veta höjdskillnad ner till sjön, men det får bli en annan gång :)Strandskydd.jpgutsikt.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.