Har sprungit på ett lagom stort behov av en press. Eftersom jag inte har någon plats för en större variant, och har marginella möjligheter att bearbeta och sammanfoga metall funderade jag på rimligheten i att bygga en av trä. Försökte googla, men varken engelska eller svenska gav något, så jag tänkte att jag skapar en tråd, så kanske nån annan med samma funderingar har mer lycka nästa gång ...

Jag funderade på bygga flera rektanglar av tillräckligt kraftiga reglar och skruva ihop dem "i hörnen" med gängstång. Köpa en vanlig domkraft på 10-20 ton och ställa i rektangeln ...

Är det värt att gå vidare med?
 

Bästa svaret

Hmm, har faktiskt inte provat hur mycket min äppelpress håller för...

Äppelpress i trä placerad på en trätrall med en vit hink under, utomhus bredvid hus och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hmm, har faktiskt inte provat hur mycket min äppelpress håller för...

[bild]
Äpplen, spindelleder, same same? :rofl:

Berätta gärna vilka dimensioner du har på träet .. (jag gissar på 95x45 på benen?)
Och domkraften såklart ...
 
Lite så tänker jag.

45*95 ja, och sen är det nog 45*195.
Domkraften är nog 20t.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Lite så tänker jag.

45*95 ja, och sen är det nog 45*195.
Domkraften är nog 20t.
Har du testat den i äppelsyfte?
 
Jepp!

Rekommenderar inte den fyrkantiga formen, pressas ut på sidorna, ska bygga om den rund till nästa gång.

Nypressad must till maten.
Måltid utomhus på trädäck med ett glas nypressad must, tallrik med mat och en hemmagjord juicepress i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nu är jag ju lite missnöjd med att det enda trädet på min tomt är en tall ... men grannarna har ju äpplen ... :thinking:

EDIT: Hur gillade den att pressa äpplen? Inga tecken på att konstruktionen var underdimensionerad?
 
För min del så var det nog annat som höll på att ge sig först. Ska sko överläggaren med något där kolven trycker, för där har det gett med sig mest.

Jag tyckte det funkade bra, ska finslipa den nästa ordentliga äppelsäsong.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tänker man bara till lite vid konstruerandet så bör det räcka till åtskilliga ton presskraft.
 
B Bjober skrev:
Tänker man bara till lite vid konstruerandet så bör det räcka till åtskilliga ton presskraft.
Tre gånger 45x95 per sida, två gånger 45x195 över och under? Räcker det för 20 ton tror du?
 
Ytan som tar upp trycket blir väldigt liten på spindelleder, lager och annat som man ofta har en verkstadspress till. En äppelpress fördelar trycker över en ganska så stor yta så punkttrycket blir inte så stort. Även om dubbla reglar på 195x45 på ca 300 mm skulle klara ett tryck på 10 ton så kommer ytan pressas sönder.
Om jag får tid på jobbet kan jag pressa 10 ton på en typ 32 mm hylsa på en regel så får vi se hur mycket den sjunker in.
 
Joacimz Joacimz skrev:
Ytan som tar upp trycket blir väldigt liten på spindelleder, lager och annat som man ofta har en verkstadspress till. En äppelpress fördelar trycker över en ganska så stor yta så punkttrycket blir inte så stort. Även om dubbla reglar på 195x45 på ca 300 mm skulle klara ett tryck på 10 ton så kommer ytan pressas sönder.
Om jag får tid på jobbet kan jag pressa 10 ton på en typ 32 mm hylsa på en regel så får vi se hur mycket den sjunker in.
Jag gjorde faktiskt själva jobbet i helgen, utan press .. Det räckte med skruvstädet och värme .. :)

Men tack för din input! Jag funderar på att beställa cylinder och pump på eBay, och bygga en riktig press istället ..
 
  • Gilla
Joacimz
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.