Interiör av en gammal lada under renovering med sönderslagen betongplatta och synliga timmerväggar.

Jag har en önskan att få bygga om denna timrade del av ladan till en verkstad. Nån gång...

Så jag började med att slå sönder den oarmerade betongplattan med släggan!

Vi bor på en leråker, som på många andra ställen här i Östergötland, så jag kan inte riktigt förstå att jag hittar så fin sand/jord och en h-es massa småstenar. De måste gått långt för att hitta alla!

Förra ägarens pappa hade en ko och en häst i stalldelen så lite slitet är det men det mesta ser bra ut.
 
Min tanke är att få bort det gamla oarmerade betonggolvet, gräva ur och gjuta ett nytt betonggolv med isolering under , riva takbjälkarna, regla upp mot timmerväggarna, isolera, höja taket lite, regla upp och isolera ett nytt innertak.

Mitt första bekymmer dyker upp här med grunden.

Dörröppningen kan inte justeras i höjdled, se foto nedan
Äldre svart träport i en röd timmervägg med synliga grundstenar under och bredvid dörröppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man hur dörren sitter nedanför grundstenarnas övre kant. Ska man lägga golvet i samma höjd som underkanten av dörren får man ca 15 cm synlig sten inuti vilket ger en rejäl köldbrygga. Det syns ännu tydligare på första bilden.

För att bygga bort köldbryggan funderar jag att göra så här

Handritad sektion av ett golvkonstruktionsförslag med isolering, stenar och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vill säga att ha ett trappsteg innanför dörren. Sen höjer jag golvet och kan komma upp ovanför grundstenarna. Jag tätar med kalkbruk mellan stenarna. Jag skär inte till frigolitskivorna så de passar in mot stenarna utan gjuter med EPS-betong som ger viss isolering och bryter köldbryggan. Då får jag samtidigt en färdig gjutform för betonggolvet. Jag kommer gjuta det lilla golvet först.
 
Är det någon som har kan konfirmera/ge feedback på detta?
Tack.
 
Inget fel i att få en verkstad, men riva takbjälkarna är inte så bra, dom häller ihop ladan på tvären eller längden, så inte ytterväggarna börjar ge sig uttåt. Takstolarna ligger ytterväggarna och strävar att vinkla ut med kraften från taket och ev snölast. Finns det dåligt med avhåll så kan ramla ner. Det blir att tänka till en del, hur ladanz väggar ska vara på plats och inte röra sig.
 
J jonaserik skrev:
Inget fel i att få en verkstad, men riva takbjälkarna är inte så bra, dom häller ihop ladan på tvären eller längden, så inte ytterväggarna börjar ge sig uttåt. Takstolarna ligger ytterväggarna och strävar att vinkla ut med kraften från taket och ev snölast. Finns det dåligt med avhåll så kan ramla ner. Det blir att tänka till en del, hur ladanz väggar ska vara på plats och inte röra sig.
Tack för bra input men det där har jag koll på. Bjälkarna ligger på stockar som är bultade på insidan av timmerstommen. Bjälkarna kan tas bort men troligen inte stockarna. Allt detta ska fästas ihop med det nya väggen som byggs ovan övre timmervarvet och det reglade innertaket.
 
Det man ser på första fotot är tjockt stående plank för att få mer lättstädat stall. Hela stommen är kring detta rum är liggtimmer som är fullt synligt.
 
Hålls bara ladans väggar på plats och takstolarnas press utåt ska det nog gå. Hur har tänkt med att höja taket.
 
J jonaserik skrev:
Hålls bara ladans väggar på plats och takstolarnas press utåt ska det nog gå. Hur har tänkt med att höja taket.
Skiss kommer 😀
 
Jag skulle tänkt om gällande dörren, att ha ett steg ner på insidan kommer du att ångra.
Sätt i en ordentlig modern dörr och ta smällen med att utsidan blir annorlunda mot idag.
 
H hackatall skrev:
Jag skulle tänkt om gällande dörren, att ha ett steg ner på insidan kommer du att ångra.
Sätt i en ordentlig modern dörr och ta smällen med att utsidan blir annorlunda mot idag.
Bra tanke där med men jag ska sätta in en modern dörr. Den som är på bild ska troligen ställas upp. Att göra dörrhålet större går inte för då bryter jag den så viktiga delen på en timrade byggnad nämligen att nedre och övre varvet måste vara hela annars faller den ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.