Hej

Jag ska bygga veranda och tror mig behöva en linjelaser. Rotations laser för dyra för ett engångsjobb.

Blev rekommenderad att köpa Bosch GLL 2-15 då den var bra kompromiss mellan pris prestanda.

Längsta sträckan på verandan är 20 meter. Verandan går runt huset och jag vill komma tillbaka på samma höjd.

Kommer ovan nämnda laser räcka till??
Behövs kraftigare grejor? Lite konstigt att de specar laser verktyg i meter, då effekt borde vara bättre. Ingen säljare jag pratat med har en aning vad en räckvidd på 15 meter innebär. Var det inomhus eller utomhus. Solljus eller mörkt?

Rekommendationer?
 
https://amzn.eu/d/iFZLgRI

Funderat på en sån här mottagare istället för jättestark laser? Du kan också göra markeringar på kvällen sen arbeta på dan. Har jag gjort med häcken som skulle bli rak.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Hej

Jag ska bygga veranda och tror mig behöva en linjelaser. Rotations laser för dyra för ett engångsjobb.

Blev rekommenderad att köpa Bosch GLL 2-15 då den var bra kompromiss mellan pris prestanda.

Längsta sträckan på verandan är 20 meter. Verandan går runt huset och jag vill komma tillbaka på samma höjd.

Kommer ovan nämnda laser räcka till??
Behövs kraftigare grejor? Lite konstigt att de specar laser verktyg i meter, då effekt borde vara bättre. Ingen säljare jag pratat med har en aning vad en räckvidd på 15 meter innebär. Var det inomhus eller utomhus. Solljus eller mörkt?

Rekommendationer?
Hyr en rotationslaser för utomhusbruk
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Då den nya kommer att gå runt ett hörn eller är det runt halva huset. Så får du ställa upp lasern i en hörna utanför tänkt mått ut från huset. Dom är lite klena och svårt att se linjen i solljus. Du tar lite tunna träbitar och slår ner i marken. Går ut när det mörknar och ser var linjen blir, markera på med en penna, det blir då en linje som är högre än vad du ska ha, men bara mäta från märkningarna och ner till den höjd som ska vara, lika på huset. Normalt så sätts det ut en markering som är 1 meter över färdigt golv som det kallas, inha problem då med att mäta senare, det är 1 meter och 94 cm eller 105 cm. Har ingen betydels hur du gör, bara skriva upp måttet som vara. Då har du utgångspunkter för rätt höjd. tänk bara på vilken höjd, på bärlinor eller underslag för trallen. Bäst är för bärlinorna, allt annat kommer på rätt höjd senare.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
[länk]

Funderat på en sån här mottagare istället för jättestark laser? Du kan också göra markeringar på kvällen sen arbeta på dan. Har jag gjort med häcken som skulle bli rak.
Vilken laser tänker du dig?
 
Den som länkades kan vara bra, och har indikering för upp och ner, men det måste märkas på en pinne i alla fall. det går inte att jobba och mäta, utan det blir fel när det ska mätas på samma plats genom att gå och kika. Det måste märkas upp och ju fler pinna r det är desto nogrannare blir det, ska det bli plintar så en pinne vid varje plint. Då dom görs i första stadiet.
 
TS förslag på laser är tyvärr inte kompatibel med mottagare, man måste upp lite till i pris för att få den funktionen. Hos Bosch är det GCL 2-50 och uppåt som kan användas med mottagare.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
TS förslag på laser är tyvärr inte kompatibel med mottagare, man måste upp lite till i pris för att få den funktionen. Hos Bosch är det GCL 2-50 och uppåt som kan användas med mottagare.
Det är ingen länk från TS det kommer en i # 2
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Hej

Jag ska bygga veranda och tror mig behöva en linjelaser. Rotations laser för dyra för ett engångsjobb.

Blev rekommenderad att köpa Bosch GLL 2-15 då den var bra kompromiss mellan pris prestanda.

Längsta sträckan på verandan är 20 meter. Verandan går runt huset och jag vill komma tillbaka på samma höjd.

Kommer ovan nämnda laser räcka till??
Behövs kraftigare grejor? Lite konstigt att de specar laser verktyg i meter, då effekt borde vara bättre. Ingen säljare jag pratat med har en aning vad en räckvidd på 15 meter innebär. Var det inomhus eller utomhus. Solljus eller mörkt?

Rekommendationer?
Den kommer göra jobbet men den går upp till 15 meter. Men det är inte värre än att du märker upp en eller två referenspunkter på vägen runt huset. I dagsljus ser du inte linjen mer än på nära håll men kväll/natt ser du den väldigt bra.

Tyvärr har den lasern inte funktion för en mottagare som annars är smidigt att använda i dagsljus.
 
J jonaserik skrev:
Det är ingen länk från TS det kommer en i # 2
I TS första inlägg finns ett förslag på laser. Gll 2-15.
 
mexitegel mexitegel skrev:
I TS första inlägg finns ett förslag på laser. Gll 2-15.
Men ingen länk, den kom från farstajejen som jag svarade på.
 
J jonaserik skrev:
Det är ingen länk från TS det kommer en i # 2
Zarkov har inte skrivit något om någon länk heller. Vad yrar du om?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Zarkov har inte skrivit något om någon länk heller. Vad yrar du om?
Håll för F-N inne med att yra. Och vad Zarkov i # 7 sägs det bara om att mottagare inte finns som omnämds i # 1. Denna har inte skrivit i tråden. I TS inlägg # 1 så finns det en text för laser. i inlägg # 2 svarar Farstatjej med en länk
 
J jonaserik skrev:
Håll för F-N inne med att yra. Och vad Zarkov i # 7 sägs det bara om att mottagare inte finns som omnämds i # 1. Denna har inte skrivit i tråden. I TS inlägg # 1 så finns det en text för laser. i inlägg # 2 svarar Farstatjej med en länk
Då får du nog lära dig att citera.
Skärmdump av ett foruminlägg med medlemmens kommentar om inkompatibiliteten hos en lasers produkt med en mottagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du svarar på ett inlägg som om det hade en länk och påpekar att det är fel. Det blir helt obegripligt för den som läser om du syftar på en länk i ett annat inlägg? Isåfall behöver du citera även det inlägget.

Dessutom kan man som sagt inte ha någon mottagare till lasern i fråga vilket gör att du vilseleder TS när du säger att den kan vara bra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.