Ska till och bygga lite nya vedpallar, då de gamla börjar bli lite väl slut.

Hade tänkt mig att använda två EUR-pallar:

Vedpall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eldar med metersved. Så EUR-pall passar bra i måtten.
Höjden är inte helt bestämd än, ska mäta lite vad som passar bäst där vi förvarar veden.
Men kommer bli kring två kubik travat i varje pall.
Kanske klä ovansidan med någon form av fuktskyddsmatta eller liknande.

Frågan är bara vilken dimension på virket (röda i billden) som krävs?

Grövre om man vill kunna lyfta i den övre pallen, med veden "hängandes" under?

Tack på förhand
 
Redigerat:
Om du vill kunna lyfta den rakt upp behöver du snedsträvor som stabiliserar, vilket visserligen är något jag anser att man 'måste' ha ändå.
Jag brukar bygga mina vedpallar med virket som finns tillgängligt för stunden. 2"4, 2"2 har dugit mer än väl. Har även byggt med vanliga tunna plank som reglar, det spelar inte så stor roll så länge man snedsträvar och inte ska använda pallen som traktorgarage eller dylikt :D
 
Här används 22x95, järntråd upp vid ca 2/3 eller brädor upptill.
En pall upptill känns bara ta plats och vikt.

Ska du flytta med traktor så behövs en lite stöddigare traktor om du lastar upp 1,5 meter.
Snedsträvor har aldrig behövts då veden låser ihop det hela.

Protte
 
hekosi skrev:
Om du vill kunna lyfta den rakt upp behöver du snedsträvor som stabiliserar, vilket visserligen är något jag anser att man 'måste' ha ändå.
Jag brukar bygga mina vedpallar med virket som finns tillgängligt för stunden. 2"4, 2"2 har dugit mer än väl. Har även byggt med vanliga tunna plank som reglar, det spelar inte så stor roll så länge man snedsträvar och inte ska använda pallen som traktorgarage eller dylikt :D
Är nog det som har varit felet tidigare. att vi har varit för slöa när vi snickrat ihop dem.
Brukar se ut som den här:

image.php

Så de har alltid haft en förmåga att gå sönder.

prototypen skrev:
Här används 22x95, järntråd upp vid ca 2/3 eller brädor upptill.
En pall upptill känns bara ta plats och vikt.

Ska du flytta med traktor så behövs en lite stöddigare traktor om du lastar upp 1,5 meter.
Snedsträvor har aldrig behövts då veden låser ihop det hela.

Protte
Ja, det kanske var en lite onödig tanke med en pall upptill.
Men ditt recept låter ju riktigt bra.

Nja, så extrema grejer behöver man inte.
I dagsläget kör vi med en JD1140, liten maskin alltså. Och den orkar faktiskt med det mesta. Även om den får slita.

7439_frontlastare_1.jpg




:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Nu blev denna frågeställning mest hypotetisk för egen del. Då jag kom över ett gäng pallar i stål.
Ser ut som de här:

19110-exempel.jpg

Men annan storlek: 1200x800x1500.
Stapelbara.
Och rören går att plocka bort. Så smidig förvara när de är tomma.

Men tack för input iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.