B
Håller på att bygga en altan som är upphöjd en dryg meter, och fick en idé om att använda ett utrymme under altanen till bedförvaring. Det kommer bli ett utrymme där trallen kragar ut ca 40 cm utanför muren på bilden och alltså en dyg meter hög. Jag skulle ju kunna sätta fast någon form av kanalplast eller liknande under bärlinorna så att veden inte blir blöt från ovan, men räcker det? Eller behöver man även skydda så att regn inte slår in framifrån så att säga? Jag tänkte annars att det blir öppet framåt.
 
  • Byggplats med uppförd stödmur och träreglar för altanbygge, byggmaterial och verktyg på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Det räcker bra. Du behöver nog inte ens kanalplast utan det räcker med korrugerad plast eller plåt. Ved ska luftas för att torka. Lägg ett par reglar eller slanor på marken så att veden kommer upp en knapp decimeter bara. Ett tips är att mellanlagra den varmt och torrt ett par dagar innan den ska eldas.
 
B
Ok tack då kör jag på det.
Läste precis i en annan tråd på forumet att man bör ha luft bakom vedtraven också, så jag får nog försöka stapla så att det blir maximalt luftflöde.


Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det räcker bra. Du behöver nog inte ens kanalplast utan det räcker med korrugerad plast eller plåt. Ved ska luftas för att torka. Lägg ett par reglar eller slanor på marken så att veden kommer upp en knapp decimeter bara. Ett tips är att mellanlagra den varmt och torrt ett par dagar innan den ska eldas.
 
Fulkemisten
Jo. Det är nog bra att veden inte ligger emot betongmuren. Kanske kan du sätta någon distans bakom? Armeringsnät?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.