är det någon som har byggt en egen vattenmantel?

jag håller just nu på med en konvertering. på sikt så kommer det säkert att köpas en fabrikstillverkad kamin med vattenmantel men då måste jag fixa en faslig massa i vardagsrummet först så jag funderade på om man inte skulle kunna ha lite nytta av energikassetten som jag eldar i redan nu.

ca 20 - 30 min efter det att jag startat elden i kaminen så har jag 120 grader i utrummet ovanför eldstaden (sen klarar inte min termometer mer). i detta utrymme så finns sedan tidigare en fläkt som ökar på luftcirkulationen runt kassetten så det produceras en massa varm luft som man eg inte har så stor nytta av om man inte vill basta samtidigt som man äter kvällsmat ;D...

har fått den här länken någonstans ifrån men vet ej vart: http://www.privatprojekte.de/ borde inte det kunna fungera? alternativet skulle ju vara att svetsa ihop en låda men två anslutningar som man kopplar till en laddomat.

någon som har testat eller har andra erfarenheter, är inte så sugen på att totalrenovera vardagsrummet just nu (eller ens de närmaste åren)?

likblek
 
ingen som haft bra el dåliga erfarenheter av detta? kan ju själv se att det inte kommer bli världens mest effektiva lösning men lite borde det allt kunna tillföra tycker jag...
 
Hej
Jag har också funderat mkt kring detta att bygga vattenmantel. Har dock ingen erfarenhet.... ännu.
 
Hej, jag har en liknande (lite snyggare ;D ) spis i ena köket och den vill jag förståss inte ersätta med en ful kökspanna. Desutom sitter den i andra våningen, väger kring 3 ton (känns så i alla fall) och jag har ingen lust att byta ut den mot något annat.
Nu ska jag drar in vattenburen och tänkte ansluta denna spisen typ parallelkopplad till resten av värmesystemet. Det finns ju denna fina vattentanken på sidan som jag inte använda.
Nu fundera jag att plocka bort tanken och svetsa ihop en ståltank som jag kan sätta dit. Då ser man inte det från utsidan, och inne blir det i alla fall lite tillskott. Jag bruka använda spisen hela vintern för att koka, så det hade ju varit fint att höja temperaturen på returen med den.Någonting som talar emot detta?
Normalt borde jag kunna använda den som vanlig element också, eller? Är inte spisen igång, då värma jag upp den som alla andra element (sätta en termostat någonstans så att man kan stänga av den)
elda jag i spisen då blir värma den upp returen.
Sen måste jag väl sätta en lite expansionstank i närheten? Säkerhetsventil också?
Elda man som vånsinnig i den idag, då kokar vattnet i tanken ibland. Men den är ju öppet uppe så inga problem så. Eller ska jag kanse bara sätta dit en värmeväxlare istället? Vad händer om jag glömmer fyller i vatten då? Någon som har gjort detta redan?

Mvh, Nisse
 
  • 1824624157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som gammal ventilations montör så skulle jag nog istället försöka bygga in ett mini fläktsystem att flytta runt värmen med. ett litet spirorör med en tyst fläkt kan förflytta förvånansvärt mycket värme på en timme. dessutom ingen risk för översvämning och dessutom betydligt billigare och "gör det själv" vänligt. fläkten kan man ju termostatstyra så den startar då man anser att man har överskottsvärme i rummet.

Går inte kanalen genom något kallt utrymme så behöver den heller inte isoleras.

Steffe
 
Funderar också på att vattenmantla min Contura 350 braskamin. Se bifogad skiss. Är det någon som vet om man kan räkna ut hur mycket en sådan här mojäng skulle kunna ge? Tanken är att köra den med laddomat21 till acktank.

 
Det blir liten area mot värmen så jag tror inte att den skulle ge speciellt mycket.
 
http://www.heatacc.com/ säljer vattenmantlade rökgas kylare till kaminer.
Tror att dom är rätt dyra tyvärr.
 
runt 11 000:- men det fodras att man har en dålig kamin för att det skall ge nåt. En gammal Jötul 4 eller som tidigare sagts en 70-tals contura skulle nog fungera bra om det utseendemässigt duger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.