Hallå!

Har de senaste åren pysslat med att kränga rördelar på Tradera. Men nu slog det mig, som relativt nybliven direktel-husägare, att det kanske är bättre att behålla grejerna och konvertera till vattenburet.

Jag har följande: (tag gärna en titt på http://web.telia.com/~u24805382/)
* ca 100m 15mm kopparrör
* ca 100m 18mm kopparrör
* diverse lödkopplingar
* expansionskärl
* ett 10-tal radiatorer modell äldre

Kommer man någon vart på det?

Vad behövs mer förutom en värmekälla och ackumulatortank?
Finns det någon sjysst guide där jag kan läsa vad som behövs för att bygga ett mindre system?

Återkommer nog med fler frågor... Tack så länge!

/Q
 
Det finns nog ingen guide som ens är i närheten av att kunna fungera iom att alla hus är så olika. Storleken har också betydlese.

Hur du väljer att göra beror alltså till stor del på din kåk. Tex har du källare? Isf kanske det är ett utmärkt ställe att dra de horisontella rören på så du slipper se dem.

Räkna också med att kopplingar och diverse monteringsprylar fort drar upp kostnaden från "gratis". Du har ju en del som du såklart kommer en bit på.

Bästa tycker jag är att måtta upp kåken skissa, fundera en och sju gånger sen så vet du svaret bäst själv.

Vilka alternativ till uppvärmning har du? Egen skog? Gratis ved osv.

Kan ju vara så att luft/luft värmepump kanske är ett bra alternativ.
 
Kåken är ganska liten, sutteräng med 69kvm uppe och 85 kvm nere. Suterräng(svårstavat)plan, i mitt fall kallat källaren, är halft oinredd så det är inga problem att dra rören där. Pannrum finns inte så det lutar isåfall åt en vattenmantlad kamin av något slag. Gratis/billig ved finns också.

"Guiden" jag efterlyser är mer något grundläggande för att reda ut begrepp och terminologi när det gäller vvs/värmesystem. Typ så jag fattar hur det överhuvudtaget är uppbyggt.

Mvh
Q
 
Kan bara tala utifrån mitt eget system men som det ser ut så är det enkelt konstruerat. Grövre rör som går som "stomme" nere i källaren sen tunnare uppöver till elementen.

Sen bör du ha någon form av expansionskärl, detta är på mitt system bara kopplat till ena slingan och kärlet ligger uppe på vinden. Ska själv "säkra" detta genom att bygga en pool runt det med skvallerrör i framtiden.

Shunt och cirk.pump sätter du nära värmekällan eller acctank.

Om du tänkte köra med acctank så komplicerar detta bygget en aning och du behöver någon form av en laddomat som "fyller" tanken med värme från pannan. Titta på Laddomats hemsida för monteringsinstruktioner.

Om du har möjlighet kanske du kan bygga golvvärme i något/några rum det håller jag på med.

Det JAG skulle göra om jag var du är att helt sonika åka till någon du känner som har vattenburen värme och titta. Mig veterligen så fungerar de oftast mer eller mindre likadant. Det man kan välja på är exp. kärl antigen på vinden eller pannrummet.

Hoppas du blev nå klokare.
 
Tack för länkar och tips!

En amatörföljdfråga angående själva uppvärmningen:

Antag att man är lika snål som jag och inte bryr sig om det är 16 grader i huset när man vaknar, men ändå vill ha varmvatten i kranen. En elpatron löser väl det problemet, men hur förhindrar man att dyr elvärme även går ut i radiatorerna när man inte har eldat på ett tag?

Förutsätt att det är acktank med elpatron, vv-slinga och lämplig vedvärmekälla i systemet.
 
fins små genomströmnings beredare du kan instalera, en sån slår du på eler av.

men var inte så dum snål, det är inte så himla mycke dyrare att bygga "RÄTT"
 
Om du har acctank så sitter cirkulationsslingorna ofta under varmvattnet så att även om det är kall ti huset så finns varmvatten kvar. Elpatronen sitter ungefär mitt på tanken så den kan man sätta på 30-40 grader så värmer den i princip bara toppvattnet.
 
eller så sätter man en liten el beredare i serie efter ack tanken. Då du har eldat så går det i varmt vatten i beredaren och då behöver den inte värma vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.