Jag håller på med en totalrenovering av en 40-talslägenhet, och är fascinerad över materialvalen under krigstiden.

Den vägg som separerar badrum från matsal, är 10 cm tjock och består av, vad jag tror är, en blandning av slaggsten och nåt annat poröst, som sen är putsat. Materialet är ganska poröst och har ingen riktig hållfasthet: när man drar ur gamla betongspikar följer ofta ~20-40 mm sjok av både puts och slagg med, och borrning leder till stora frakturer. Det här gör att jag känner mig lite skeptisk till att bygga en våtrumsvägg med tätskikt och kakel på den, eller att fästa en kommod.

Så min undran är: kan man lita på den här väggen, eller ska jag riva skiten och bygga upp en ordentligt vägg med 70mm stålreglar och plyfa istället? En fördel med att riva är ju att det blir lättare med el, samt att jag kan dra vatten i väggen.

Väggen är ca 3 m lång, så visst är det en del jobb. Dessutom påverkar det min projektplanering rätt mycket – river jag väggen nu har jag pajat badrummet som jag tänkt ha fungerande tills matsal och kök är klart. Och jag kommer sänka taket i matsal, kök och hall, så det skulle vara lite meckigt att göra det först, och sen riva väggen. Eller jag kanske överkomplicerar det?

Bifogar lite bilder. På ritningsbilden är det den blåmarkerade väggen jag snackar om.
 
  • Närbild på en porös 40-talsvägg med skadad puts och synlig slaggsten under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad vägg som visar puts och poröst material, vilket indikerar dålig hållfasthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en 40-talslägenhet med en blåmarkerad vägg som skall renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

tommib
Om väggen är så porös skulle jag inte lita på den. Speciellt inte för infästning av kommod. Risken är att någon lutar sig lite mot handfatet och hela skiten kommer ner.

Riv ut och gör om skulle jag säga, även om det är jobbigt. Varför skulle inte toaletten fungera utan väggen? Duscha kan man göra på jobbet :)
 
Jag har samma innerväggar i min lägenhet från 1936. Även om det fungerat sedan dess skulle jag definitivt riva väggarna och bygga regelväggar om jag skulle renovera mitt badrum.

Om du behöver fästa något mot en befintlig slaggstensvägg fungerar lättbetongskruv riktigt bra. Det har jag använt där jag fäst en ny regelvägg mot en slaggstensvägg.
 
Håller med er! Känns dumt att tumma på en sån grej, särskilt som jag ändå gör om allt. Då blir det att samla riv-crew till nästa helg då!

Det är samma sak med väggen mellan kök och klädkammare, där kökfläkten är monterad. Kanske skulle riva den också, alt. regla ut på den och offra lite yta.

Ja, lättbetongskruv är ju smidigt också, bara att dra i utan förborrning! :ok:

Ang toalett: Då måste jag ju bajsa inför publik! :rolleyes: Nädå, toaletten står faktiskt på andra sidan nu, så eg inga problem alls.
 
Kan också förvarna att det kommer damma närmast osannolikt mycket. Efter lite olika försök kom jag fram till att det bästa sättet att plocka ned slaggstensväggen var en bred bilningsmejsel i borrhammaren.
 
tommib
Om slaggsten är som lättbetong skulle jag prova med en grovtandad fogsvans av billigaste modell. Såga upp väggen i lagom stora bitar och bär ut den. Dammar mindre än att bila men jag vet inte om det går med slaggsten på samma sätt som med lättbetong.
 
Det där ser inte ut som slaggsten. Slaggsten är en produkt som i första hand finns på orter som haft masugn. Det är helt enkelt block av masugnsslagg blandat med cement. Hackar man lite i blocken så brukar man hitta dels bitar som ser ut som grönt buteljglas, ungefär, och dels rostiga järnklumpar. Det brukar vara hopplöst att borra i slaggsten då det är så mycket järnrester i blocken.

Jag tror mer på någon variant på lättbetong.
 
Jag har faktiskt fällt en sån här vägg i lyan redan (mellan kök och matsal) och kan bekräftar att sån grovtandad fogsvans för lättbetong funkar utmärkt! Jag började med tigersåg, men det dammade som ni säger något överjävligt. Efter lite labbande gjorde jag snitt med fogsvansen och drämde sen ned stora bitar med slägga.

Men det med bilmejsel ska jag prova! Tänkte också testa att vattna med spraypump under tiden i hopp om att reducera dammet.
 
PNO PNO skrev:
Det där ser inte ut som slaggsten. Slaggsten är en produkt som i första hand finns på orter som haft masugn. Det är helt enkelt block av masugnsslagg blandat med cement. Hackar man lite i blocken så brukar man hitta dels bitar som ser ut som grönt buteljglas, ungefär, och dels rostiga järnklumpar. Det brukar vara hopplöst att borra i slaggsten då det är så mycket järnrester i blocken.

Jag tror mer på någon variant på lättbetong.
Intressant! Här är lite bilder på första väggen jag fällde. Den hade två eller kanske tre olika fyllnadsmassor i sig.
 
  • Brutet stycke av en vägg med olika lager av fyllnadsmassor synligt i snittet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedriven vägg med synliga lager av olika fyllnadsmassor och rörisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Om du kan köra med fogsvans (+slägga) så är det troligen det minst dammande sättet att göra det. Bilhammare i en vägg som går att såga kommer bara gå rakt igenom och göra små hål.

Intressant fyllning, har aldrig sett något liknande förut. Det ser nästan ut som lecakulor som smält ihop men den typen av produkt känns rätt långsökt för ett 40-talshus.
 
Jo, det stämmer. Jag tänkte mest för att förenkla bortforslingen – bor 1.5 trappor upp utan hiss, så lär krossa och packa böset i säckar för att få ut det.

Nej, inte jag heller. Jag antar att det är krigstiden – man fyllde med allt som fanns till
förfogande. Det var med bedrövelse jag upptäckte det här när jag skulle borra 8 mm-hål genom en vägg och fick en krater på andra sidan.

Sitter förresten och läser din källartråd. Damn!
 
tommib
Emil Stenqvist Emil Stenqvist skrev:
Sitter förresten och läser din källartråd. Damn!
Hehe.... ja. Där står det dock lite still just nu pga andra projekt. Hoppas kunna återuppta det om några månader.
 
  • Gilla
Emil Stenqvist och 1 till
  • Laddar…
Jag körde fogsvans, och sågade vertikalt och bankad ned stora block – gick snabbt och dammade mindre än att hacka ned bitar. Rikligt med vattenspray innan jag skyfflade upp bråten gjorde underverk för dammet!
 
  • Vertikalt sågade betongblock och damm, med rörlag skrutande, innan städning i en renoveringsscen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete pågår med borttagna väggpaneler och synliga blockväggar, samt bygglampa och pall i rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.