Hupp!

Jag har en stor loge där en liten del nu ska bli varmgarage. Hur bygger jag upp ytterväggarna? Jag vill inte panela om den här delen av byggnaden utan vill behålla originalfasaden, som består av stående panel utan lock - det är alltså springor på allt från någon millimeter upp till hela centimetrar mellan brädorna.

Tacksam för idéer och förslag!
 
Jag skulle kanske satt tjärpapp ytterst och sedan masonit därefter isolering?
 
Bygg ett rum i rummet kanske? :) DVS Garage i logen med nya väggar invändigt
 
holmberg87 skrev:
Bygg ett rum i rummet kanske? :) DVS Garage i logen med nya väggar invändigt
Vad menar du? Bygga en byggnad i byggnaden?
Varför ska jag inte använda befintliga väggar?
 
Jag håller själv på att klura inför liknande uppgradering av ladan, iofs snickarbod, men fortfarande uppvärmt.
Hittills har jag kommit fram till att rödmålad plywood kanske kan fungera innanför befintlig panel.
I mitt fall kommer jag att behöva regla upp nya, "fristående", väggar på insidan då befintliga väggar lutar lite.
 
Norrhyttan skrev:
Vad menar du? Bygga en byggnad i byggnaden?
Varför ska jag inte använda befintliga väggar?
Ja så tänkte jag såvida du inte göra som dom andra föreslagit.
Tänkte ett rum i rummet om dina nuvarande ytterväggar skulle förbli orörda.
Men vid närmare eftertanke var det nog inte så klokt haha!

Nytt förslag då;
Sätt läkt för luftspalt invändigt, måla dom i ytterväggens kulör så det inte syns genom springorna.
Vindpapp eller asfaboard invändigt på läkten. Kanske det syns för mycket om du har springor som är stora men det blir nästan svart så jag tror inte det blir märkbart på ett dåligt sätt.
Regla upp om du inte kan använda befintliga reglar för isoleringen

Sen väljer du gips eller annat du vill ha som invändig beklädnad

Sen har du en rätt bra yttervägg byggd inifrån :)
 
Dilemmat är väl hur du isolerar golvet. En klassisk loge brukar ju ha ett rejält plankgolv. Då kan du ju komma åt att isolera underifrån. Eller hur ser det ut?
 
Att det syns genom springorna är inget problem, man lär inte se något om det inte är ett väldigt ljust material.
Insidan av väggen blir dubbelgips för brandskyddet, och OSB bakom det.
Golvet går inte att isolera. Det är ett gammalt betonggolv från 1935 som vi förstärkt/riktat med en dryg decimeter nytt armerat betonggolv uppepå. Att bila ut allt och isolera var aldrig aktuellt.
 
Jamen då är det bara att köra på:) Bygg ytterväggen utifrån och in så att säga :)
 
Norrhyttan skrev:
Golvet går inte att isolera. Det är ett gammalt betonggolv från 1935 som vi förstärkt/riktat med en dryg decimeter nytt armerat betonggolv uppepå. Att bila ut allt och isolera var aldrig aktuellt.
Ok. Tänkte att det kunde vara något åt det hållet. Förstår att du inte var så pigg på att bila ut alltihop. Betyder väl dock att det inte är lönt att göra några uberisolerade väggar. Kör på bara nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.