Hallå,

Vi ska flytta till ett nytt område i en stor kommun uppe i Norrland, samhället är litet, ca 500-600invånare, det är utanför detaljplanerat område men ett villaområde. Tänkte jag skulle sätta upp ett växthus åt frugan och vi har börjat titta på förhand på satellit bilder över tomten, och har även spanat in grannar hur andra gjort med placeringen. Ser då att det är väldigt många fastigheter som byggt växthus eller friggebodar i princip exakt på tomtgränsen som gränsar mot kommunens mark, ett exempel så är det hitta.se tillochmed så att en fastighetsägare har uppfört en attefallsbyggnad som överskrider dess egen tomtgräns mot kommunens mark.

Det är ju ett litet område på landet, "kommunens mark" är ju i många fall bara skog som angränsar tomten. Hur resonerar gemene man i dessa lägen, för det verkar ju som om man bara bygger och kommunen bryr sig inte, för vid samtal med bygglovskontoret så menade dem att de aldrig ger tillåtelse att bygga närmare än 4.5m tomtgräns som angränsar kommunal mark. Men det är ju hur enkelt som helst att titta i området, eller andra områden omkring och se att folk tillochmed bygger utanför sina tomter. I många fall har jag sett i dessa områden, där t.ex granntomten står osåld så har ägaren till fastigheten tagit tomten bredvid i anspråk med både släpvagnar och vedskjul.

Ska jag chansa på att göra likadant? Gissar att det kan bli rätt obekvämt att fråga en granne hur de gjort, om de fått tillstånd eller bara inte brytt sig, man vill ju inte stöta sig med nya grannar, även om jag personligen aldrig skulle få för mig att anmäla en sån här grej.

Har man skogen som baksida, ingen som nyttjar marken öht. Vad spelar det för roll om man bygger nått där då liksom.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har listat ut juridiken i alla fall. Ska du bygga enligt friggebodsreglerna så krävs grannens medgivande, d v s kommunens medgivande. Om du inte får det är det ett svartbyggande.

Eftersom det är utanför detaljplanerat område så får du kanske uppföra mindre komplementbyggnader utan bygglov utöver friggebods- och attefallshusreglerna. Men om området är en bebyggelsegrupp med 10-20 hus och de bebyggda tomterna gränsar till varandra eller åtskiljs endast av väg, parkmark och dylikt så gäller inte detta undantag från bygglovskrav. Kommunen kan hjälpa dig att tolka. Även om undantaget gäller så krävs grannes medgivande om växthuset ska stå inom 4,5 m från gränsen. Återigen, bygger du utan medgivande så är det svartbyggande.

Så om du vill chansa och svartbygga är lite upp till dig. Preskriptionstiden är tio år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.