Hej. Jag ska sätta upp en vägg för att skilja av ett sovrum från det som ska bli ett litet badrum. Huset är från 1924. Jag har kapat upp golvet där badrummet ska vara. Den nya väggen kommer hamna mellan två golvreglar. Öppnat golv i ett gammalt hus visar betong och golvspånplattor med synliga golvreglar, där en ny vägg ska byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppkapat golv med synliga golvreglar och byggmaterial, förberedelse för ny väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan jag bara bygga väggen på kanten där det är kapat? Eller är risken att golvet kommer svikta?
 
Bronken
Utan att veta resten av lösningen:
Skruva fast golvet i en extra regel under golvet ute i kanten.
Väggkonstruktionen, vad det nu blir, kan du kanske sen skruva fast i extra-regeln.
 
Bronken Bronken skrev:
Utan att veta resten av lösningen:
Skruva fast golvet i en extra regel under golvet ute i kanten.
Väggkonstruktionen, vad det nu blir, kan du kanske sen skruva fast i extra-regeln.
Jo det är något sånt jag tänkt. Men osäker på hur den borde fästas. Alltså om den ska fästas i dem andra golvreglarna
 
Kortlingar på CC60 och ställ väggen på dessa....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Kortlingar på CC60 och ställ väggen på dessa....
Kortlingar mellan den golvregeln som syns på bild och den som är innanför golvkanten?
 
Just det!
 
Behöver du ha stöd för golvbrädor/skivor så kan du ju skruva på en bit plyfa under väggregeln du lägger på kortlingarna, mellan kortlingarna.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Just det!
Handritad skiss av hyllor under en arbetsbänk med anmärkning "Regal under arbetsbänk".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär såhär?
 
Ser ju otroligt bra ut!

Nu med bredare vägg och röd plyfa under väggen som stöd för golvet.

Ritning av en väggsektion med bredare vägg, röd plyfa som stöd och märkt regel under golvbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ser ju otroligt bra ut!

Nu med bredare vägg och röd plyfa under väggen som stöd för golvet.

[bild]
Tack Mathias!
Hade först tänkt ställa väggen på det gamla golvet. Men det är bättre å bygga väggen direkt på reglarna kanske?
 
Det är svårt att råda om det när man inte ser exakt hur omständigheterna är. Jag tänkte mig att du redan sågat bort befintligt undergolv där väggen ska stå, och då verkade det bäst att bygga från grunden. Ställ väggen på något stabilt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.